Gisteren maakte de Dutch Games Association een manifest over lootboxen openbaar. Het stuk hadden ze een dag eerder aangeboden aan de Nederlandse Kansspelautoriteit (Ksa) als reactie op de oproep om te reageren op de plannen die de toezichthouder heeft voor de toekomst. Helaas bereikte het persbericht ons dusdanig laat dat zelf een artikel schrijven weinig zinnig was. Maar dan kijken we toch gewoon hoe andere media erover schrijven.
De meerderheid van de journalisten lijkt het over een ding eens: de Dutch Games Association deelt de zorgen van de Ksa omtrent het lootboxen dossier, met name waar het gaat om lootboxen in games die gespeeld worden door minderjarigen.
Verhandelbaar
Tweakers stelt dat de Nederlandse game-industrie het met de Ksa eens is dat lootboxen die verhandelbaar zijn als kansspel worden aangemerkt, maar dat er wel meer duidelijkheid nodig is over het begrip ‘verhandelbaar’. Verder meldt het artikel dat de brancheorganisatie onderzoek doet om te kijken of de sector hierbij zelfregulering kan toepassen, om er voor te zorgen dat ‘ook lootboxes die geen kansspel zijn, ethisch en verantwoord blijven’. De vraag naar duidelijkheid vormt de basis van het artikel van Nu.nl, waarin ook aandacht voor het onderscheid tussen gokken en games dat de DGA wil.
Toch wel gokken
Dat gewenste onderscheid lijkt voorbij te gaan aan zowel RTL Nieuws (met een kopie van hetzelfde artikel op Bright) als NRC, die nadrukkelijk een duidelijke link leggen met gokken. Eerstgenoemde kopt “Game-sector: regels rond gokken moeten duidelijker”, en NRC opent met “Nederlandse game-industrie wil zelfregulering voor gokken in games”. Maar waar NRC aangeeft dat de DGA met de toezichthouder in gesprek wil over zelfregulering, concludeert RTL Nieuws dat het gesprek met name wordt aangegaan om de meer duidelijkheid te krijgen over de term verhandelbaar en wat nu wel of niet verboden wordt.
Het NOS-artikel legt nadruk op de (eventuele) kansen op verslaving. Volgens de NOS nemen Nederlandse ontwikkelaars afstand van de omstreden lootbox en heeft de industrie forse kritiek op games die er geld mee verdienen. Bij Dutch Cowboys wagen ze zich niet aan een eigen interpretatie en plaatsen ze gewoon een kopie van het persbericht.
Een eigen mening
Het stuk dat op Gamer.nl/Inside Gamer verscheen bestaat hoofdzakelijk uit quotes uit het manifest. Gamekings waagt zich wel aan een eigen conclusie op basis van het manifest: “De Nederlandse gamesindustrie schaart zich met dit manifest dus meer aan de kant van de kansspel-authoriteit. Maar doet dit voornamelijk vanuit het gezichtspunt dat lootboxes gewoon niet in games thuis horen omdat ze de essentie van gaming aantasten.”
Influencers
Tot slot, Eurogamer Benelux die er als enige het onderdeel uitpikt waarin de DGA erg kritisch is over het openen van loot boxes via influencers en andere mediapersoonlijkheden.
Beeld: Blizzard