Epic lanceert een eigen online store waarbij 88 procent van de omzet naar de developers gaat. De store gaat van start met een aantal door Epic geselecteerde games voor PC en Mac, maar wordt in de loop van 2019 opengesteld voor meer games en voor Android en andere open platforms. Ook Unity developers zijn van harte welkom.
Extra voordeel voor Unreal developers: Epic betaalt de 5% engine royalty uit de eigen 12%.
In een interview met Gamesindustry.biz legt Epic Games oprichter en CEO Tim Sweeney uit waarom zij afwijken van de normale 30/70 verdeling die onder andere Steam hanteert: “Door Fortnite hebben we veel geleerd over de kosten van het runnen van een online store op PC. De berekening is vrij simpel: we betalen ongeveer 2,5% voor het verwerken van betalingen voor de meeste betaalmogelijkheden, minder dan 1,5% voor CDN kosten (er van uitgaand dat alle games net zo vaak updates krijgen als Fortnite), en tussen de 1% en 2% voor variabele operating en customer support kosten. Vaste kosten voor het ontwikkelen en ondersteunen van het platform zijn verwaarloosbaar op deze grotere schaal. Stores die 30% rekenen hogen volgens onze analyses hun kosten met 300% tot 400% op. Wanneer developers 88% krijgen en Epic 12% is de store voor ons winstgevend.”
Developers die hun game in de Epic Game Store willen releasen moeten eerst een goedkeuringsproces doorlopen, waarbij voornamelijk gekeken wordt naar de technische kant en de algehele kwaliteit. Buiten adult-only content cureert Epic niet op de creatieve of artistieke aspecten.
In het interview legt Sweeney verder uit hoe ze via hun Support-A-Creator programma de Epic Game Store voor zowel developers als influencers aantrekkelijk willen maken. Om consumenten te trekken geven ze in 2019 iedere twee weken een gratis game aan spelers. Development van deze games wordt door Epic gefinancierd.
De Epic Games Store zal wereldwijd beschikbaar zijn, behalve in China, Noord-Korea en Iran. Welke games tot de eerste selectie behoren wordt op 6 december bekendgemaakt.