Gamedia werkt samen met diverse omroepen om populaire televisieprogramma’s van apps en games te voorzien. Dit zijn drie voorbeelden van hun recente werk.
Live VR in extra dimensie
Voor KRO-NCRV werkte Gamedia mee aan Zappmissie: de tweede dimensie, is een innovatief project waarin een dramaserie, VR, videogame streaming en live interactie samenkomen. Wekelijks moet een Zapp presentator live de VR-game spelen terwijl kijkers thuis hem of haar helpen uit een door Gamedia ontwikkelde virtuele wereld te ontsnappen.
Dat zo’n live VR game een uitdaging kan zijn bevestigt Dittmar Tukker, oprichter en eigenaar van Gamedia, als hij terugkijkt op de eerste uitzending: “Alles liep goed en dat is toch spannend als je met zo’n groot team alles live op TV moet krijgen. Wij waren met een man of twintig in de weer en dat is los van de Zapplive studio, waar nog veel meer mensen zaten.”
Kinderen in beweging
Samen met AVROTROS ontwikkelde Gamedia de ZappSport app die de jonge generatie actiever moet maken. Bekende sporters en BN-ers dagen kijkers uit met sportieve challenges, de kinderen laten vervolgens in een video laten zien dat zij beter of creatiever zijn dan de volwassenen. De video’s kunnen zij in de app bewerken met stickers, teksten en effecten. Voor het meedoen krijgen de kinderen punten waarmee ze items voor hun avatar sparen. Door het beantwoorden van de vragen in de dagelijkse quiz en het behalen van bewegingsdoelen scoren ze extra punten.
Tukker over de app en development: “Uiteraard is de app AVG proof gemaakt en kunnen kinderen ervoor kiezen om hun video’s openbaar te zetten of privé te houden. Net zoals bij Instagram kun je vrienden volgen zodra je toestemming hebt ontvangen. De gehele game, inclusief het CMS, backend, hosting en tools voor de redactie, is door Gamedia ontwikkeld. Zowel voor als tijdens de ontwikkeling is er verschillende keren getest met kinderen en gekeken naar welke features zij het belangrijkste vonden.”
Kost dat?
Al 35 seizoenen lang kijkt Nederland mee of de dingen die mensen meeslepen naar de Kunst en Kitsch uitzendingen alleen sentimentele waarde hebben of dat de eigenaren écht goud in handen hebben. Uit al die seizoenen zijn 1300 objecten in een door Gamedia ontwikkelde app verzameld, waarmee kijkers kunnen testen of zij ook verstand hebben van wat kunst en wat kitsch is. Dit doen ze door te raden hoeveel een object waard is en anderen uit te dagen om ook een gok te doen. Zijn de schattingen van een speler goed, dan stijgt hij of zij op de expertladder. De app bevat ook allerlei leuke weetjes over de objecten.
De voorwerpen die presentator Frits Sissing samen met de experts in de eerstvolgende uitzending van Kunst en Kitsch aan de grote tafel behandeld zijn een week eerder al in de app terug te vinden. In de uitzending is dan niet alleen de taxatie van de expert te horen, maar zien kijkers ook wat Nederland denkt dat het object waard is.