Jelle van der Beek maakt al meer dan twintig jaar games en samen met mede-veteraan Ritesh Oedayrajsingh Varma ontwikkelde hij een tool die de jonge Van der Beek graag zelf tot zijn beschikking had gehad.
Meer dan dertig jaar ervaring
Van der Beek begon in juni 1997 als programmeur bij Davilex en maakte daar later onderdeel uit van het engines & tools team. Begin 2003 verhuisde hij naar Playlogic, waar hij na na verloop van tijd lid werd van het tools & technologies team. Vervolgens leidde hij bij W! Games – dat later Vanguard werd – het engine & tools team om vervolgens tussen 2014 en 2016 bij Guerrilla te werken aan de Decima engine.
Varma begon in 2005 bij Streamline Studios Van 2004 tot en met 2006 werkte hij als programmeur aan Unreal Tournament: Expanded Multiplayer. Daarna werkte hij een aantal jaren aan andere niet game-gerelateerde projecten om in 2008 bij Vanguard Games aan de slag te gaan als tools supervisor. Net als Van der Beek werkte Varma tussen 2014 en 2016 bij Guerrilla aan de ontwikkeling van Decima.
Sneller, makkelijker en leuker was het doel
Eind 2016 sloegen Van der Beek en Varma de handen ineen en begonnen hun eigen bedrijf: Superluminal. En deze week hebben ze Superluminal Performance gelanceerd, een CPU performance profiler waarmee optimization zo’n 25 procent sneller gaat.
Van der Beek over Superluminal Performance: “We hebben een tool gebouwd die ik graag de afgelopen twee decennia tot mijn beschikking had gehad. Ik ontwikkel al twintig jaar games op bijna elk denkbaar platform. Tijdens al deze projecten werd content naar een maximum gepusht en was het de onmogelijk taak van de programmeur om performance binnen specificaties te brengen, binnen de gestelde tijd. Een stressvolle en lastige taak die veel makkelijker en leuker had kunnen zijn met de juiste tools.”
Varma vult aan: “We zijn als geen ander bekend met wat programmeurs nodig hebben om hun software effectief te optimizen. Bestaande tools die worden gebruikt om performance problemen op te sporen zijn de afgelopen decennia nauwelijks veranderd en zijn slecht aangepast op de moderne, zeer schaalbare, multi-core, applicaties. We hebben een stap terug gezet en onszelf gevraagd hoe een profiler eruit zou zien als hij nu ontworpen zou zijn.”
Licenties
De kosten van een Superluminal Performance licentie lopen van €99 voor niet commerciële gebruikers tot €289 per gebruiker per jaar voor grote studios. Superluminal Performance licenties zijn hier te koop.