More

    Dev Blog • Spider-Man gebruikt shader techniek van Joost van Dongen

    In 2007 bedacht Joost van Dongen van Ronimo Games zijn interior mapping techniek. Insomniac Games gebruikt deze techniek in de nieuwe Spider-Man.

    In tegenstelling tot de meeste andere games kan je in Spider-Man door ramen naar binnen kijken en hebben gebouwen een interieur. Van Dongen denkt dat ze hiervoor een rendering truc gebruiken waarbij de geometry voor de interieurs er niet echt is, maar wordt gegenereerd met een shader.

    Dit is een techniek die hij in 2007 bedacht als onderdeel van het onderzoek voor zijn scriptie. In 2007 schreef Van Dongen op het Ogre een post over deze truc.

    Of Insomniac daadwerkelijk de techniek van Van Dongen heeft gebruikt weet hij niet honderd procent zeker: “Als Insomniac hun techniek daadwerkelijk heeft gebaseerd op mijn idee dan vind ik dat te gek. Mocht dat niet het geval zijn, dan zijn ze zelf met iets soortgelijks gekomen, wat ook prima is en dan ben ik benieuwd naar wat ze exact hebben gedaan.”

    In een recente post op zijn eigen blog legt Van Dongen uit hoe interior mapping werkt.

    Op twitter zegt Van Dongen dat ook de Simcity devs zijn interior mapping techniek hebben toegepast. Tot voor kort dacht hij dat bijna niemand interior mapping had toegepast, maar nu hij er op let ziet hij dat de techniek is gebruikt in verschillende games en dat het zelfs een standaard feature is in Unreal Engine 4.

    Exposure HKU Games | 28 en 29 juni | Bibliotheek Neude in Utrecht | Toegang is gratisspot_img

    Nieuwsbrief

    OP VRIJDAGMIDDAG KORT NIEUWS EN EEN WEEKOVERZICHT IN JE INBOX. KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM JE AAN TE MELDENspot_img

    Nieuws en tips

    KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM TIPS EN NIEUWS MET CONTROL TE DELENspot_img