Descenders van RageSquid verkocht veel beter dan Mike Rose, oprichter van uitgever No More Robots, had verwacht vertelt hij in een interview met Gamesindustry.biz. De game draaide in de eerste mand na release meer omzet dan Action Henk in ruim drie jaar. Door het succes kon Rose zich een jaar lang op Descenders focussen.
“Die ene game deed het veel beter dan we hadden durven dromen, wat betekent dat No More Robots in het eerste jaar meer dan $600.000 omzet heeft gehaald,” zegt Rose. “Als je devs op het internet mag geloven moet je je eerst week aan Steam verkopen met ongeveer vier vermenigvuldigen om op het totaal voor het eerste jaar te komen. Na slechts vijf maanden hadden we dat al gehaald en het lijkt er nog niet op dat het aantal verkopen afneemt. We hebben op Xbox One en PC nu meer dan 110.000 mensen die de game hebben gespeeld.”
Community
No More Robots maakt intensief gebruik van Discord en streaming, waarmee ze een actieve community opbouwden die nieuwe spelers binnenhaalde, die de community vervolgens nog levendiger maakten. Van iedere update maakte Rose echt een ding met een eigen naam, een kleine korting op de game, en het actief benaderen van nieuwe spelers. Dat wierp z’n vruchten af, want met de RogueBike update verkocht Descenders bijna evenveel stuks als in de week na launch.
Lokalisatie heeft flink geholpen bij het succes van Descenders. Met behulp van de community is de game in meer dan twaalf talen vertaalt en dat is volgens Rose te merken in de verkopen: “Normaliter zou je denken dat VS-verkopen goed zijn voor 30 of 40 procent van de omzet, maar voor Descenders is de VS slechts goed voor 20 procent van de verkochte games, op de voet gevolgd door China met 14 procent van onze verkopen. Japan was een andere grote verrassing voor ons, als nummer acht van de bestverkopende landen. We zagen ook een hoger dan gemiddelde verkopen in Rusland en Duitsland.” Rose denkt dat de vertalingen hebben bijgedragen aan ongeveer een verdubbeling van de verkopen in de niet Engelstalige landen.
Games zijn te goedkoop
Alle exemplaren van Descenders zijn verkocht voor nagenoeg het volle pond, want de korting die is gegeven bedroeg maximaal 15 procent. “We geloven dat dit ontzettend heeft bijgedragen aan het feit dat mensen die de game in de gaten hielden, clips zagen en wilden spelen, uiteindelijk realiseerden dat de prijs niet lager zou worden, en het alsnog kochten,” zegt Rose. “Ik zie developers die $10 tot 15 voor hun game vragen, want dat doet iedereen – dan moeten ze wel gelijk hebben, toch? Maar games zijn vaak veel te laag geprijsd, waardoor er geen ruimte meer overblijft voor een latere discount. Wanneer we over een paar jaar uiteindelijk een korting van 40 procent op Descenders geven, dan verkoopt de game nog steeds voor $15, de prijs waarvoor de meeste devs hun games bij release verkopen.”
PS4 en Switch
RageSquid en No More Robots werken nu aan de release van de game op PS4 en Switch. Laatstgenoemde port bezorgt Rose wat hoofdpijn: “Het platform heeft eerlijk gezegd moeite met de letterlijke snelheid van Descenders, en Descenders speelt niet lekker op lagere frames per seconde. Maar we weten dat het ons gaat lukken; het vergt gewoon heel veel optimalisatie en tandenknarsen.”