In Eindhoven wordt er gewerkt aan Military Operations (MilOps), een RTS waarin spelers in immense omgevingen en met grote aantallen manschappen de strijd in de Tweede Wereldoorlog kunnen simuleren.
Het core team bestaat uit twee personen:Â George van Venrooij en Serge van Keulen, elk met meer dan 20 jaar ervaring in software ontwikkeling in game-development, de defensie-industrie, wetenschappelijke simulaties en de automotive-industrie. Het team wordt aangevuld met free-lance artists en programmeurs.
Een eigen engine
Met hun ervaring in GPGPU ontwikkeling hebben Van Venrooij en Van Keulen een GPU gebaseerde simulatie-engine – genaamd Metis – ontwikkeld, gebaseerd op OpenCL. In diverse blogs op de MilOps website leggen ze uit hoe ze het met een klein team en de Metis engine voor elkaar krijgen om een game te bouwen waarin 50.000 soldaten en 10.000 units op terreinen tot 30.000 vierkante kilometer een gedetailleerde en realistische oorlog uitvechten.
Benchmark
Op Steam is de gratis Military Operations: Benchmark te downloaden. Dit is een interactieve demo waarin spelers waar dan ook ter wereld vanuit de lucht het strijdtoneel kunnen bekijken, interactie kunnen hebben met troepen of hen in close-up volgen in de gevechten. Hiermee kunnen spelers testen of hun PC al het MilOps geweld aankan.
Zonder enige marketing push is de benchmark duizenden keren gedownload, veel vaker dan de makers hadden verwacht. Dit heeft ze doen besluiten on de MilOps: Benchmark te blijven gebruiken om spelers sneak peeks te geven van de uiteindelijke game. De volgende grote update zal de eerste game-play bevatten, waarbij de developers de community wel vragen rekening te houden met het feit dat het een hele early build is waarvan de meeste features nog lang niet af zijn.