Gisteravond werden in Londen de British Academy of Film and Television Arts awards voor games uitgereikt. Zoals de naam doet vermoeden zijn de BAFTAs zijn van oudsher een filmprijs, maar sinds 2004 reiken ze ook awards uit voor toonaangevende games.
Horizon Zero Dawn
Horizon Zero Dawn van Guerrilla Games won de BAFTA voor Original Property. Hermen Hulst (Managing Director), Jan-Bart van Beek (Art Director), Matthijs de Jonge (Game Director) en John Gonzalez (Narrative Director) namen de prijs in ontvangst.
Hulst benadrukte in zijn speech dat hij ontzettend trots is op het team in Amsterdam dat het voor elkaar heeft gekregen om een geweldige game te maken die zó anders is dan alles wat Guerrilla eerder heeft gemaakt, en daarmee ook nog een BAFTA weet te winnen. Ook zet Hulst Van Beek nog extra in het zonnetje als de man die het originele idee voor Horizon bedacht.
Divinity: Original Sin 2
Divinity: Original Sin 2 van Larian Studios won de BAFTA in de categorie Multiplayer. Namens Larian namen Lead Writer Sarah Baylus en Writing Director Jan Van Dosselaer de award in ontvangst.
Baylus prijst in haar dankwoord onder meer de visie van Larians oprichter en Creative Director Swen Vincke. Van Dosselaer begint zijn speech met een verontschuldiging voor het niet goed lezen van de dress code, waarvoor hij luid applaus krijgt. Hij noemt verder de multiplayer in de game een unieke ervaring waarin twee, drie of vier spelers als vrienden samenkomen, maar als vijanden eindigen.
Voor het eerst
Guerrilla Games is de eerste Nederlandse studio die een Game BAFTA wint. Ridiculous Fishing van Vlambeer was in 2014 genomineerd voor een BAFTA in de categorie Mobile & Handheld, maar moest Tearaway voor laten gaan. In 1999 was Masters of the Elements van IJsfontein de eerste Nederlandse game die een BAFTA won. Dat was echter een Interactive BAFTA, de voorloper van de huidige game awards.