More

    Achtergrond • “Zolang de DGG iets levert wat de sector ontbeert blijven wij bestaan”

    Dutch Game Garden bestaat tien jaar. Samen met Viktor Wijnen en JP van Seventer blikt Control in een tweeluik terug én vooruit. In het tweede deel vertelt JP van Seventer, die midden 2014 het stokje van algemeen directeur overnam, over zijn jaren bij de DGG: “We zullen onszelf moeten blijven heruitvinden omdat deze business zo snel en zo vaak verandert.”

    Waarom ben jij betrokken geraakt bij de DGG?

    “Sinds 2003 gaf ik naast mijn fulltime baan als developer ook les op de HKU game design opleiding. De eerste gamestudenten uit die periode begonnen later bedrijven zoals Ronimo Games, Soepel en Gamistry. Het leek me spannend om de nieuwe generatie bedrijven een handje te helpen om zodoende de Nederlandse game-sector zichtbaar te maken op de internationale kaart.”

    “Toen ik in september 2008 als development director bij DGG begon kreeg ik de kans om een aantal van deze oud studenten verder te helpen bij het begin van hun ondernemingen. Het viel me op dat het startniveau en de drive erg hoog waren en het was een goed moment om met een klein team een relatief kleine game te bouwen en online of mobiel te vermarkten.”

    Wat is er veranderd sinds jij de teugels hebt overgenomen?

    “We zijn verhuisd van de Neude naar het Beatrixgebouw van de Jaarbeurs en DGG is begonnen met een aantal commerciële activiteiten. Het incubation programma bestaat nu uit een maandelijkse cyclus welke met andere hubs en franchises gedeeld kan worden. We hebben van INDIGO een internationaal event gemaakt met een minderheidsaandeel aan buitenlandse projecten, wat het aantal buitenlandse bezoekers heeft verviervoudigd. En DGG is samenwerking aangegaan met andere incubators in Denemarken en Zweden om elkaars programma’s en netwerken te vergroten.”

    “De markt is veranderd, de appstores en Steam zitten nu vol met dagelijkse vernieuwde content en het self publishing is veel moeilijker geworden dan in 2008. Bedrijven die na 2013 zijn begonnen, hebben het veel moeilijker gehad en een groter deel is gesneuveld. Wij zien meer bedrijven die nu op zoek gaan naar uitgevers dan vijf jaar geleden en daarin spelen wij als koppelaars een nieuwe rol. Vorig jaar op Gamescom viel het me op dat er veel work for hire voor game-studio’s is bijgekomen, dus met je Nederlandse studio werken aan een bekend IP van iemand anders. Ook daarin bemiddelen wij tegenwoordig.”

    Waarom is DGG na tien jaar nog steeds nuttig en relevant?

    “DGG is ooit begonnen om via incubation het stuk ondernemerschap toe te voegen aan game start-ups uit universiteiten en hogescholen. Dit blijft een kernactiviteit, die deels verschuift naar zogenaamde scale ups. Daarnaast is DGG een netwerkplatform waarbij vraag en aanbod bij elkaar komt. Op een deel van deze koppelfunctie vragen wij nu een aandeel om de netwerkevenementen en incubation te blijven financieren.”

    “Wat er nog mist in de scene in Nederland is een angel investeerder netwerk van succesvolle Nederlandse game ondernemers die hun financieel succes in de nieuwe generatie investeren. Dit is een wereldwijd fenomeen onlosmakelijk verbonden aan een jonge industrie. Wat mij nog steeds opvalt is dat geen van de Nederlandse business en economie opleidingen een business game-traject heeft ontworpen wat aangeeft dat de traditionele business school zich nog niet beseft dat de game-industrie zakelijk wezenlijk anders in elkaar steekt. Met name entertainment business en business to consumer-kennis ontbreekt. Wij zijn de enigen die op dit onderwerp kennis leveren.”

    “Daarnaast blijven wij een soort representatieve rol hebben namens de Nederlandse game-sector richting andere sectoren en richting het buitenland. DGG locaties in Utrecht, Breda en Enschede zijn plekken waar je “op bezoek” kunt gaan bij de Nederlandse game-industrie en daadwerkelijk wat kan zien en spelen. Doordat ons medium zo visueel en tactiel is blijven we ook een favoriete bestemming als toonbeeld van innovatie voor overheidsbezoeken met buitenlandse delegaties.”

    Veel van dingen die je noemt hebben een sterke overlap met de Dutch Games Association. Hoe verhoudt zich dit tot elkaar? 

    “Dingen als toevoegen van ondernemerschap, het zijn van een netwerkplatform, de representatieve rol naar andere sectoren en buitenland, het ontvangen van overheden en buitenlandse delegaties, de aandacht voor het gebrek aan angel investors, en het connecten van vraag en aanbod zijn onderwerpen waar we eigenlijk altijd al mee bezig zijn.”

    “Met de DGA treden we af en toe samen op bij buitenlands bezoek, wat soms voor ons ook handig is, helemaal als het via onze eigen stakeholders provincie en gemeente komt. DGA doet iets meer met buitenlandse evenementen dan wij, heeft in principe de lead richting Keulen en is ook naar wat andere locaties geweest zoals India en Japan. Er blijft altijd wel wat kans op overlap, helemaal met buitenlandse delegaties. Maar omdat ze hier in het pand zitten overleggen we bij twijfel altijd even.”

    Bestaat de DGG over tien jaar nog?

    “Zolang de Dutch Game Garden iets levert wat de sector ontbeert blijven wij bestaan, maar we zullen onszelf moeten blijven heruitvinden omdat deze business zo snel en zo vaak verandert. Ook ontstaat er nu een generatie gamebedrijven die richting de tien jaar oud gaan en andere fases ingaan met andere behoeften. Over tien jaar is DGG de hub van een internationaal netwerk dat gamebedrijven helpt succesvol te ondernemen.”

    Meer achtergrond

    Klik hier voor het eerste deel van het tweeluik, waarin Viktor Wijnen, die van begin 2008 toe midden 2014 zakelijke directeur was, vertelt over de oprichting en de eerste jaren van de DGG.

    Beeld: Jurrie Hobers

    Nieuwsbrief

    OP VRIJDAGMIDDAG KORT NIEUWS EN EEN WEEKOVERZICHT IN JE INBOX. KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM JE AAN TE MELDENspot_img

    Nieuws en tips

    KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM TIPS EN NIEUWS MET CONTROL TE DELENspot_img