Dutch Game Garden bestaat tien jaar. Samen met Viktor Wijnen en JP van Seventer blikt Control in een tweeluik terug én vooruit. In het eerste deel vertelt Viktor Wijnen, die van begin 2008 toe midden 2014 zakelijke directeur was over de oprichting en de eerste jaren van de DGG: “Wat de industrie miste was begeleiding en ondersteuning voor startende game-bedrijven.”
Waarom was er in 2008 behoefte aan een organisatie als DGG?
“Wat er toentertijd miste was onder andere begeleiding en ondersteuning voor jonge startende game-bedrijven die net uit de (eerste) opleidingen stroomden. Dit jong talent maakte product-wise mooie en innovatieve games maar had business-wise nog een slag te maken.”
“Daarnaast was er sprake van een mismatch tussen vraag en aanbod op de vastgoedmarkt. Veel (startende) bedrijven hadden serieuze interesse naar meer professionele kantoorruimte tegen acceptabele voorwaarden. Dit sloot echter niet aan op het aanbod van de vastgoedmarkt die toen nog veelal werkten met contractperiodes van vijf tot tien jaar en oppervlaktes vanaf gemiddeld 150 vierkante meter. Dit was voor de kleinere bedrijven een barrière om verder te kunnen professionaliseren en van de zogenaamde zolderkamer af te komen.”
“Door het bieden van incubation support, gepaste huisvesting en het verder zichtbaar maken van de industrie op regionaal, landelijk en internationaal niveau, wilde DGG de groei van de Nederlandse game-industrie aanjagen.”
Foto (Hans Kokx) van Wijnen bij een interview in Utrecht Business in 2013
Heeft de mogelijkheid van self publishing wat gewijzigd voor de DGG?
“Jazeker en tegelijkertijd ook niet. De introductie van de iPhone in 2007 en in het verlengde daarvan de lancering van de app-store in 2008 – alsmede de verdere opkomst van Steam – bracht een revolutie teweeg in de manier waarop games ontwikkeld, gedistribueerd en verkocht werden. Deze ontwikkeling heeft de toetredingsbarrières voor gamebedrijven tot de markt verlaagd.”
“De doelstellingen van de DGG bleven ongewijzigd maar onder de motorkap is hier – bijvoorbeeld wat betreft de incubation support – het een en ander op afgestemd. Kleinere teams waren plots in staat om games te ontwikkelen en wereldwijd te verkopen zonder tussenkomst van grote uitgevers en retailketens. Die kleinere teams zorgden vervolgens ook weer voor een stijging van de vraag naar meer kleinschalige huisvesting.”
Is de DGG in tien jaar uitgegroeid tot hetgeen je in 2008 had bedacht?
“Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik in 2008 nog niet bezig was met waar DGG zou staan in 2018. 2008 was überhaupt een periode waarin de ontwikkelingen zich voor de industrie in een hoog tempo opstapelden. De verkoopcijfers van de toenmalige next gen consoles Wii, Ps3, Xbox360 en hun online stores draaiden sterk. De Apple app-store werd geïntroduceerd. PC-gaming stond aan het begin van een renaissance met de introductie van de Steamworks SDK. Kortom het waren interessante tijden. Eenieder die vijf jaar of verder vooruit kon kijken was briljant. Tien jaar later ben ik natuurlijk wel erg trots dat de DGG temidden van al die dynamiek nog steeds bestaat.”
“Ik vind het erg mooi dat na mijn tijd de regionale samenwerking verder is uitgebreid naar Brabant en Twente. Daarnaast was ik aangenaam verrast om bij het recente jubileum te horen hoe de internationale samenwerking naar een volgend level wordt gebracht.”
Beeld bovenaan de pagina: Jurrie Hobers