Gisteren las ik op Gamasutra een blog over het werken met PR agencies. Daarin allemaal nuttige tips, maar een quote sprong er voor mij uit, en daar wil ik het vandaag met jullie over hebben.
Je game laten opvallen bij journalisten is met het grote aanbod moeilijk. Er zijn steeds meer developers die hierbij professionele hulp inroepen van PR-bureaus. Je betaalt hen en zij doen de rest. Dat klopt, maar ook weer niet. Daarmee komen we bij de quote die mijn aandacht trok. Het is de tip van Steve Escalante, oprichter van indie publisher Versus Evil: “Making sure the agency is actively managed by someone on the dev team. The #1 complaint I have heard from any developer is the agency didn’t do much other than send out a few press releases. You have to drive them to create stories, help them make stories, etc.”
Opmerkelijke dingen
Een PR-bureau heeft de perscontacten en zij kunnen een bericht makkelijker pitchen bij media dan een developer zelf. De kans op succes is echter vele malen groter als de developer zelf ook tijd en energie investeert. Als developer moet je het bureau voeren met informatie. Zij halen daar vervolgens de dingen uit waarvan ze denken dat ze het het beste aanslaan bij pers. Vertel ze daarom meer over je team, over opmerkelijke dingen binnen het development traject. Wat doe je anders dan anderen?
Planning voor het hoogste rendement
Breng ze op de hoogte van je planning, niet alleen met betrekking tot development, maar ook van bijvoorbeeld evenementen die je bezoekt. PR is meer dan een paar persberichten versturen. Het is het opzetten van een strategie, waarbij timing belangrijk is voor het hoogste rendement. Hoe meer informatie je geeft, hoe makkelijker het voor het bureau is om een goede strategie voor te stellen.
Overleg met het PR-bureau welk beeldmateriaal ze nodig hebben om de boodschap zo goed mogelijk over te brengen. Geef ze een flinke selectie aan screenshots waaruit ze kunnen kiezen. Vraag of ze specifieke wensen hebben qua formaat of type asset, wanneer ze trailers willen gebruiken en wat die trailers moeten weergeven. Bespreek welke planning zij in gedachte hebben, zodat je er voor kan zorgen dat je tijd hebt om nieuwe assets te maken.
Praat regelmatig bij
Blijf communiceren met het PR-bureau, wacht niet af. Je hoeft ze niet 24/7 achter de broek te zitten, maar het is wel goed om op de hoogte te blijven van waar ze mee bezig zijn en regelmatig bij te praten. Als er in jouw planning iets verandert, deel die informatie, dan kan het bureau hierop inspelen en waar nodig de planning bijstellen.
Je mag best kritisch zijn, maar vergeet niet dat je ze hebt ingehuurd voor hun expertise. Als de boodschap die ze willen brengen niet in lijn ligt met jouw beeld van je game kan je dat gerust zeggen, maar ga geen persberichten herschrijven, want daar worden ze waarschijnlijk niet beter van.
Samenwerking
Gooi je je game gewoon over de schutting bij een PR-bureau en wacht je verder af wat er gebeurt, dan haal je waarschijnlijk weinig uit het geld dat je investeert. Werk je nauw met ze samen, dan maak je hun werk makkelijker en leuker, en de kans op succes groter.