Control blikt met een aantal mensen terug op een jaar dat voor hen heel anders eindigt dan het begon. In dit korte interview vertelt Maarten Brands, mede-oprichter van Cook & Becker over de succesvolle lancering van twee nieuwe artboeken.
Had je verwacht dat jullie zoveel succes zouden hebben met het Sonic en Final Fantasy boek?
We hadden wel verwacht dat ons Sonic The Hedgehog boek het goed zou doen. Er was nog nooit een officieel art book gemaakt over Sonic dus dat was een mooie kans. Het is toch een van de allerbekendste game-iconen, en dat blijkt als je non-gamers vraagt of ze Sonic kennen. Het antwoord daarop is eigenlijk altijd “ja”. Het boek zagen we tijdens productie steeds beter en mooier worden, dus we hadden wel door dat we iets goeds te pakken hadden.
Voor het Final Fantasy boek hadden we natuurlijk verwacht dat er een publiek voor zou zijn, maar die game was nieuwer. Je moet als je begint aan zo’n project – dat was net na of tijdens de launch van het spel – dan nog maar afwachten of die titel echt resoneert met de fans. Dat deed het blijkbaar, want het Final Fantasy boek was een mega-succes voor ons met een recordverkoop.
Waarom denk je dat de boeken het zo goed doen?
Cook & Becker richt zich op art & design producten die met zorg en aandacht zijn gemaakt voor een volwassen publiek. Daar hoort ook vaak een premium prijs bij, maar omdat je boeken in grote oplages kunt maken blijven ze voor een groter publiek betaalbaar. Zeker de standard editions. Onze limited editions zitten meer in het hogere segment, maar ook die verkopen snel. Boeken zijn een wat bekender product dan de high-end art prints misschien, en ook wat makkelijker te verzamelen. Je kunt meer boeken kwijt in een boekenkast dan art aan de muur. Dat zou een verklaring kunnen zijn.
Was het maken van boeken altijd al een onderdeel van de opzet van Cook & Becker of is dat gaandeweg gegroeid?
Art books hebben we altijd wel in het achterhoofd gehad bij Cook & Becker, maar eerst wilden we de art prints en het wall art goed op de rit krijgen. Het helpt ook voor het vertrouwen als studio’s zien wat voor kwaliteit wij leveren met de prints. Dan weten ze dat een boek ook bij ons in goede handen is. Het maken van kunstboeken kwam wel in een stroomversnelling toen we met Guerrilla in gesprek raakten over het 15 Year Killzone boek. Overigens zal Cook & Becker ook nog andere producten gaan introduceren de komende jaren. C&B is een “luxury retailer” voor art en designproducten rond video game en entertainment cultuur, art en design in onze optiek. Daar kunnen meerdere producten bij aansluiten.
Wat zijn jullie plannen voor 2018?
In 2018 willen we flink doorgroeien weer, en dat brengt nieuwe uitdagingen weer mee. De website wordt flink onder handen genomen, en we gaan naast onze Duitse versie van de store ook een Franse en Italiaanse versie introduceren. Uiteraard komen we met mooie, nieuwe art releases met bestaande en nieuwe partners, we gaan een expo doen met de Japanse kunstenaar Takeyasu Sawaki, we werken aan nieuwe boeken… Teveel om op te noemen!