Adriaan de Jongh en Sylvain Tegroeg brachten dit jaar Hidden Folks uit. De game krijgt lovende reviews en is financieel een groot succes. Adriaan de Jongh kijkt terug op de release van de game en hoe dat zijn leven veranderde. En hij vertelt over zijn plannen voor 2018.
Had je verwacht dat Hidden Folks zo’n groot succes zou zijn?
Ik had zeker niet verwacht dat Hidden Folks het zo goed zou doen! Vooral het succes op Steam was een grote verrassing voor mij. Dat platform deed ik een beetje ‘voor de grap’ erbij en de release heb ik totaal niet met Valve proberen te coördineren. Bij Apple had ik meer vertrouwen in de launch: ik had mijzelf uitgenodigd om bij hun langs gaan op kantoor om de game te laten zien. Na die meeting vertrok ik met een super goed gevoel, wat later terecht bleek.
Wat voor gevolgen heeft het succes voor jou als developer?
Sinds het succes van Hidden Folks heb ik best wel moeite met het vinden van mijn rust. Heel veel spelers betekent ook heel veel verantwoordelijkheid en heel veel verwachtingen. Ik dacht altijd dat ik mij daar wel van kon distantiëren, maar als het balletje eenmaal rolt merk je pas echt hoe moeilijk het is. Maar goed, de extra internet haat die ik nu af en toe over mij heen krijg, en de impact op mijn gezondheid, zijn echt wel de enige nadelen. De komende jaren kan ik weer financieel vooruit, de game verbreedt en versterkt mijn netwerk en Hidden Folks heeft mij ontzettend veel geleerd over multiplatform games maken en uitbrengen. Die kennis neem ik mee naar de toekomst.
Wat zijn de plannen voor 2018?
In 2018 wil ik maximaal 4 uur per dag achter een computer aan games werken, en meer delegeren. Ik wil ook weer meer troep games maken. Verder wil ik kijken of ik Hidden Folks misschien naar de Switch kan brengen. Misschien dat ik een serious game maak. Het liefst ga ik weer aan de slag met een sociaal ongemakkelijke game! We gaan het zien, maar eerst bijkomen van de Hidden Folks Snow Update.