Op 24 en 25 januari verzamelen zo’n 600 mensen zich in Londen voor Gamesforum, een tweedaags congres voor professionals over een breed scale aan game-gerelateerde onderwerpen.
De eerste dag van het congres richt zich op marketing en business, design en devlopment en de gamesmarkt. In drie verschillende tracks delen developers, investeerder, analysten en anderen hun ervaringen.
Marketingbudget, groeiende markten, en de juiste prijs voor een game
Paul Kilduff-Taylor, mede-oprichter van Mode 7, vertelt hoe zij het marketing budget voor Tokyo 42 hebben gespendeerd, en hoe ze het meeste hebben weten te halen uit de beperkte middelen die ze hadden.
Peter Warman, CEO van Newzoo geeft een overzicht van de huidige situatie van de game-markt in China, de VS en Europa. Hij laat ook zien welke regio’s de afgelopen jaren het hardst zijn gegroeid en wat dit betekent voor de toekomst van de industrie.
Een panel met onder andere Alex Moyet, marketing directeur van Curve Digital, indie developer Mike Bithell, en Mark Sorrell, hoofd van Londen studio van Rovio, praat over wat nu de juiste prijs is voor games op verschillende platforms.
Sonic Mania en nieuwe game-media
Tijdens de tweede dag van het congres komen zaken als esports, VR en AR en videogame culture aanbod. Tom Fry, art director bij PagodaWest, opent de dag met een een talk over hoe de oude Sonic games en oude hardware Sonic Mania heeft gemaakt tot de meest succesvolle Sonic game in jaren.
Een panel onder leiding van Guardian journalist Jordan Erica Webber verkent de nieuwe manieren waarop consumenten tegenwoordig games ontdekken. Hierbij gaan ze ook in op de uitdagingen en gevaren die de nieuwe vormen van game-media met zich meebrengen, zoals de recente aanvaring die PewDiePie had met Campo Santo.
Pitchen voor prijzen
Naast het congres zijn er ook diverse pitch- en netwerkmogelijkheden. Tijdens Meet the Publishers krijgen geselecteerde developers de kans hun game bij divers publishers te pitchen. Tijdens de Game Dev Showdown zijn het wederom developers die pitchen, maar dit keer bij een jury van verschillende experts. De winnaar kan later in een op een gesprekken verder praten met deze experts.
Control-lezers krijgen korting
Control-lezers krijgen een speciale kerstkorting van 25 procent op kaarten voor Gamesforum. Gebruik bij de registratie de code ControlXmasSpecial25 om van de korting gebruik te maken.