Als je Van Dale er op naslaat staat er onder embargo ‘verbod om tot een bepaalde datum te publiceren uit gegeven informatie’. Juist een verbod, niet zomaar een verzoek, maar een verbod. Iets waar je serieus mee om moet gaan. Niet een middel dat je te pas en te onpas moet gebruiken.
Stel je kondigt een hele nieuwe game waar niemand nog iets over weet en je wil pers hier van tevoren van op de hoogte stellen, maar je wil niet dat het nieuws vroegtijdig uitlekt. In dat geval bevat je persbericht nieuws waarvan niemand nog op de hoogte is, en een embargo is dan een optie. Of je die optie moet gebruiken is een tweede. Het nieuws moet in ieder geval echt belangrijk genoeg zijn om een verbod op voortijdig publiceren te rechtvaardigen.
Complete onzin
Als je een release-persbericht dat uitsluitend informatie bevat die al bekend is, onder embargo verstuurt is dat complete onzin. Helemaal als je via social media dat bericht flink aan het promoten bent en daarmee je eigen embargo negeert. Dit is een extreem voorbeeld, maar ik zie vaak genoeg persberichten onder embargo voorbijkomen die eigenlijk geen embargo waard zijn. In die gevallen wordt het embargo gebruikt als luie PR-tool om een persbericht wat eerder te kunnen versturen en er tegelijkertijd voor te zorgen dat er pas op een bepaalde datum over geschreven wordt.
Zoek de balans
Ik realiseer me dat PR niet makkelijk is. Het is zoeken naar een balans tussen het media makkelijk maken door ze vroegtijdig op de hoogte te stellen, en ervoor zorgen dat de coverage niet teveel verspreid. Misschien moet je het risico nemen dat journalisten je nieuws delen vóór de datum die jij in gedachte had, of misschien moet je het persbericht pas versturen als er daadwerkelijk over geschreven mag worden.
Doe me in ieder geval een plezier: Denk goed na of het écht nodig is als je volgende keer ‘onder embargo tot’ boven je persbericht wilt typen.