More

    Control Conference • Niels van der Leest vertelt wat audio kan doen voor je game

    Scroll down for English

    Games hebben audio nodig, variërend van uitgebreide stukken muziek tot ‘simpele’ geluidjes. Het gebeurt vaak dat dit iets is waar developers pas laat mee aan de slag gaan. Soms omdat ze niet weten of er budget voor is, soms omdat ze er niet eerder aan hebben gedacht, of omdat ze aannemen dat componisten en sound designers niet vanaf meet af aan bij een game betrokken hoeven te zijn.

    Niels van der Leest

    Niels van der Leest werkt al tien jaar aan audio voor games. Hij werkte in die periode aan een grote diversiteit aan games, van mobiele games als Phoenix II, waarvoor hij muziek componeerde en sound design voor deed, tot de AAA-titel Horizon Zero Dawn.

    Last minute of meegroeien

    In zijn Control Conference talk, leert Van der Leest ons wat sound design voor games inhoudt, het werk dat gaat zitten in een enkele geluid, en hoe audio je game naar een hoger level kan tillen. Hij laat het verschil zien tussen audio toevoegen op het laatste moment en audio die ontstaat en meegroeit wanneer een componist en sound designer al vroeg bij development betrokken zijn.

    Kaarten

    Kaarten voor Control Conference zijn te koop via de website. Naast full conference passen is er een studentenkaart met een gereduceerd tarief van €55.

     


    English

    Games need audio, ranging from elaborate scores to ‘simple’ sounds. It happens often that audio is an afterthought, sometimes because the developer is not sure whether there will be any budget available, sometimes because they hadn’t thought of it before, or they assumed that a composer or sound designer doesn’t have to be involved from the start.

    Niels van der Leest

    Niels van der Leest has been working on audio for games for the last ten years. He has worked on a large variety of games, ranging from mobile games such as Phoenix II for which he composed music and did sound design, to triple AAA title Horizon Zero Dawn.

    Last minute or early in development

    In his Control Conference talk, Van der Leest will teach us what sound design for games is all about, the work that goes into a singular sound and how audio can up your game overall. He will show what the difference is between doing audio last minute and bespoke audio systems that flower from thinking about your audio early in development.

    Tickets

    You can buy your Control Conference tickets via the website. Besides the regular conference pass, there is also a student pass available at a special rate of €55.

    Image by Niels van der Leest trying to record owl sounds

    GDC Discount

    Use code GDC25-CONTROL-10 to get 10% discount on select All Access, Core, or Summits passesspot_img

    Nieuwsbrief

    OP VRIJDAGMIDDAG KORT NIEUWS EN EEN WEEKOVERZICHT IN JE INBOX. KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM JE AAN TE MELDENspot_img

    Nieuws en tips

    KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM TIPS EN NIEUWS MET CONTROL TE DELENspot_img