De concurrentie tussen maaltijdbezorgservices is groot. Met kortingen en ludieke acties proberen bedrijven als Foodora, UberEats en Deliveroo klanten aan zich te binden. Zo vond er bij laatstgenoemde aanbieder tijdens een recente meeting het volgende gesprek plaats (althans, zo stel ik het me voor):
Marketing Manager Evelyne: “Heeft iemand nog een idee voor een leuke promotie.”
“Nou,” zegt Content Manager Mila: ” Dat gamen schijnt wel een dingetje te zijn. Misschien kunnen we daar wat mee doen.”
Head of Partnerships Rutger heeft zijn telefoon in z’n hand: “Ik bel wel even met Sony om te kijken of ik een gratis PlayStation kan regelen.”
Head of Sales Bob kijkt op van zijn spreadsheet en zegt: “Als het nieuwe klanten oplevert, doen.”
Game night!
Zo gezegd, zo gedaan en aan de Keizersgracht gingen verschillende mensen aan de slag met het verder uitwerken van de actie. Na de nodige goedkeuring van de verschillende afdelingen ging vorige week deze mailing (die doorlinkt naar een blogpost) de deur uit:
Opeenstapeling van onzin
Juist, in je ene hand heb je een controller, in de andere hand een burger of een biertje. Laat ik eens beginnen met iets waar de Deliveroo mensen verstand van zouden moeten hebben: wel eens geprobeerd om met één hand een hamburger te eten? Dan over de andere hand met de controller: met één hand is dat wat lastig gamen, en voor de PlayLink games die de voedselbezorger verloot, is de controller zelfs vrij nutteloos.
Vervolgens wil stagiaire Sanne, die al helemaal in Sinterklaas stemming lijkt te zijn, de boel een beetje opleuken met de kekke zin: “En dan nu nog het eten… Zonder te hoeven stoppen met keten!” Ok, maar nu hebben we de ergste onzin wel gehad toch? Helaas niet, want in de allerlaatste zin weet Sanne het nog bonter te maken: “Mannen avond – here we go! Okee… vrouwen zijn ook welkom. :-)”
Hippe vooroordelen
Beste mensen van Deliveroo, games zijn leuk en iets met games ook, maar doe het dan wel goed. Vrouwen gamen ook, en ze spelen niet alleen maar Candy Crush. Intern onderzoek van Microsoft heeft laten zien dat bijna de helft van hun consoles van vrouwen is. Als jullie nog eens wat met games doen, leg dan die ouderwetse vooroordelen naast je neer en ga, net als jullie hippe disruptive businessmodel, mee met de tijd.
In België gooit stagiaire Jorina het gelukkig over een andere boeg, want daar mogen vrouwen wel gewoon mee-gamen, en -eten.
Omdat de acties binnenkort eindigen, en de links in dit artikel dan misschien niet meer werken, hieronder screenshots van de genoemde blogposts.
De Nederlandse Deliveroo pagina:
De Belgische versie ziet er zo uit: