Vandaag zijn in Amsterdam de VR Days begonnen. Een van de sprekers is Martin de Ronde, Creative Director van Force Field. Hij vergelijkt de huidige stemming over VR met die van twee jaar geleden, en hij blikt vooruit, naar een VR-markt die in zijn ogen veel potentieel heeft.
Op dit moment is de stemming over VR niet heel erg juichend. Die kritiek is volgens De Ronde gebaseerd op drie dingen. Een te hoge prijs voor hardware, te weinig goede content, en een ervaring die niet optimaal is door de kabels aan de hardware en het feit dat mensen misselijk worden.
Absurde prognoses
Over die nadelen hoorde je in 2015 niemand, toen waren alle stakeholders volgens de Ronde ontzettend positief. Media schreven dat VR de wereld zou veranderen, want dat waren de artikelen die lezers opleverden. Analisten wilden graag hun rapporten verkopen en maakten de meest rooskleurige prognoses – de voorspellingen die Superdata in 2016 deed noemt De Ronde zelfs absurd. Investeerders stonden in de rij om VR projecten te financieren, en ook makers stonden massaal te trappelen om met VR aan de slag te gaan.”
VR is dood
Tegenwoordig is iedereen volgens De Ronde een stuk minder positief. Analisten zijn nu juist negatief, wat te wijten is aan de overdreven positieve prognoses die ze in het verleden hebben gedaan. Veel media schrijven dat VR dood is, want dat levert een interessantere kop dan een artikel waarin staat dat het ‘zozo’ gaat. Investeerders zijn huiverige, maar gelukkig zijn er een aantal die zien welke investeringen het goed doen en die hun vertrouwen hebben gehouden. En veel makers zijn al weer met VR gestopt. De Ronde over het laatste: “Het verliezen van creatieve mensen is jammer, maar het is goed dat we de mensen kwijtraken die alleen maar op de trend insprongen.”
Santa Cruz is de iPhone van VR
Maar stevent VR af op een afgrond? Volgens De Ronde niet. Hij trekt de vergelijking met de mobiele markt: “GDC had in 2004 voor het eerst een ‘mobile summit’, waarin de algemene boodschap was dat mobiele games de toekomst waren. Mensen deden wilde voorspellingen over gigantische groei. Een jaar later sprak ik dezelfde mensen en waren ze wat minder positief, en een jaar later was het enthousiasme verder ingezakt en verlieten een aantal mensen de mobiele markt weer.”
“Toen kwam Apple met de iPhone en dat bracht de grote omslag. Het succes van de iPhone had niets te maken met de prijs, want het apparaat was niet goedkoop. Het lag niet aan de content, want ook zonder killer apps wilden mensen een iPhone hebben. Het ging puur om de nieuwe ervaring die het apparaat bood.”
Waar het volgens De Ronde nu het wachten op is, is een equivalent van de iPhone voor de VR markt: “We moeten klaar zijn voor de nieuwe VR devices die de markt zullen veranderen. De Santa Cruz van Oculus is een game changer. We waren de eerste 3rd party partij die een Santa Cruz dev kit kreeg en zijn er dus al mee aan het werk. Een glimp van onze demo was te zien tijdens Oculus Connect. Het feit dat je niet meer vastzit aan kabels maakt zo’n groot verschil.”
Op naar de 1 miljard
De toekomst van VR is volgens De Ronde rooskleurig: “We gaan die 1 miljard spelers halen, maar dat duurt nog wel even. Maar hoewel er groot potentieel is, moeten we oppassen dat wij, als mensen die bij VR betrokken zijn het niet als een opzichzelfstaand medium zien, en onszelf het middelpunt van het heelal voelen. Arrogantie kan ons blind maken voor onze eigen fouten. Als we VR als een aparte industrie blijven zien, dan blijven we knokken tegen andere industrieën. Ik hoop dat VR meer een geïntegreerd onderdeel wordt van andere takken branches, en dan niet met allemaal versnipperde ecosystemen, maar als één groot geheel.