Engare is een puzzelgame die draait om beweging en geometrische vormen. De game is gemaakt door Mahdi Bahrami, een Iraanse indie developer die een aantal jaren in Nederland woonde voor zijn game studie aan de NHTV. Bahrami is inmiddels terug naar Iran, maar zijn werk aan Engare begon in Nederland. Daarom toch een ‘Uit Nu!’ voor deze bijzondere game.
Ontstaan op de middelbare school
Tijdens de GDC Experimental Gameplay Workshop in 2014 vertelt Bahrami dat de mechanic voor Engare komt van een leraar op zijn middelbare school die vroeg welke vorm zou ontstaan als je een punt op een bal zet en deze bal over een oppervlak rolt. Een soortgelijke vraag beantwoordt die de speler bij oplossen van de puzzels in het spel.
De game begint simpel: de speler moet een punt op een bal plaatsen, zodat deze al rollend de vorm maakt die bovenaan het scherm staat. De eerste simpele levels zijn bedoeld om de speler een gevoel te geven voor de game. De puzzels worden steeds complexer en in de latere levels blijven de gevonden vormen zich herhalen, en vormen zo geometrisch patronen die hun oorsprong vinden in Islamitische kunst en architectuur.
Overwonnen obstakels
Met de terugkeer naar Iran kreeg Bahrami er een aantal uitdagingen bij als developer. Leven in een land dat niet bevriend is met de VS werpt een flink aantal obstakels op. Daarover vertelt hij in een interview met Glixel. Bahrami heeft deze hordes weten te nemen en Engare is nu voor €6,99 te downloaden op Steam.
Tijdens de ontwikkeling van de game maakte Bahrami verschillende tekentools. Iedere tool is gebaseerd op een wiskundig systeem geïnspireerd door de regels van Islamitische kunst en architectuur. Deze tools worden op een later moment als losse software uitgebracht.
Klik hier voor de talk van Bahrami’s talk tijdens de Experimental Gameplay Workshop op GDC 2014, waar hij vertelt over Engare en zijn andere game Farsh. Zijn deel begint op 33:00.