Ik zie wel vaker persberichten voorbij komen die voor verbetering vatbaar zijn. Meestal komen ze van developers zelf en dan laat ik het gaan, want dat zijn tenslotte geen experts. Maar soms slaan professionals aan het blunderen en dan kan ik mijn mond niet houden.
Het persbericht is verstuurd door een PR-bureau met 16 jaar ervaring, we hebben het dus over mensen die beter moeten weten. Het bericht gaat over een developer die werkt aan een gratis quiz app. Voor het verzamelen van de vragen richten ze zich tot het publiek. Mensen mogen vragen insturen en voor iedere tien goedgekeurde vragen krijgen ze een aandeel van een euro.
Crowdfund.. eh sourcing?
Best een leuk bericht waar je als PR-bureau wat mee moet kunnen. Maar daar gaat het fout. In de kop, en door het hele persbericht heen, wordt er gesproken van een ‘kennis-crowdfundingactie’. Zouden ze nog nooit gehoord hebben van crowdsourcing, of zijn ze misschien bang dat we bij Control dat woord niet kennen?
Originele stockfoto’s
Dat is echter niet de grootste ‘zonde’. Die zit ‘m in het meegestuurde beeldmateriaal. In het persbericht wordt uitgelegd dat het bedrijf zich verre wil houden van het inkopen van quizvragen bij marktpartijen, omdat dat de originaliteit en kwaliteit niet ten goede komt. Klinkt goed, maar dan scroll ik naar beneden en kijk naar het beeldmateriaal, dat uit allemaal stockfoto’s bestaat.
Wacht even, dus een bericht dat als boodschap ‘originaliteit en kwaliteit’ heeft wordt ondersteund met het meest on-originele beeldmateriaal dat je kan bedenken? En het wordt nog erger, want het bestand heet ook nog eens ‘Guy with laptop’! Waarom er überhaupt voor beeld met laptop is gekozen is me een raadsel, want het bericht heeft het alleen over apps en mobiel. De ‘Guy with smartphone’ stockfoto’s waren blijkbaar op.