Dean Takahashi schrijft al 25 jaar over tech en games. Die ervaring gaf hem nauwelijks credit toen bleek dat hij weinig bakte van de demo van run and gun action game Cuphead.
De moeite die Takahashi met Cuphead had laaide een oude vraag op: Moet je goed zijn in het spelen van games om erover te mogen of kunnen schrijven? Wat mij betreft is het antwoord op die vraag ‘nee’. Dingen als reactiesnelheid en aim zeggen wat over je skills. Je kan de game goed besturen, maar dat betekent niet dat je weet wat er zich ‘onder de motorkap’ afspeelt.
Monteur vs chauffeur
Om de vergelijking bij auto’s te houden: een goede automonteur kan je prima vertellen wat de verschillende onderdelen van een motor doen en hoe ze bijdragen tot het geheel. Hij of zij kan je uitleggen wat een motor soepel laat draaien en hoe je ‘m nog beter kan laten lopen, ook als zijn of haar chauffeursvaardigheden te wensen overlaten. Omgekeerd hoeft een goed chauffeur niets te begrijpen van techniek, het enige wat je moet weten is wanneer je gas geeft of moet remmen, en op welke momenten je moet schakelen.
Zelfkennis
Dus ook als je skills als gamer tekort schieten kan je over games schrijven, want een gemiddeld artikel kijkt verder dan de snelheid waarmee je een game uitspeelt, de moeilijkheidsgraad, of het aantal headshots. Zolang je je als schrijver maar realiseert waar je eigen beperkingen de ervaring met een game beïnvloeden. En dat is wat Takahashi doet. Cuphead is niet makkelijk en dat noemt hij in zijn artikel, maar Takahashi ziet wel degelijk in dat hijzelf in dit geval het grootste probleem vormt.