Markus Schmidt componeert al meer dan tien jaar muziek en werkte aan meer dan honderd games, waaronder HALO, Mortal Kombat vs. DC Universe en Kinectimals. Op Respawn vertelde hij hoe developers het best met componisten kunnen communiceren.
Sommige componisten laten zich volledig leiden door developers, anderen willen alleen werken als ze volledige creatieve vrijheid krijgen. Volgens Schmidt werkt het het beste als je er ergens tussenin zit, en de developer de grote lijnen bepaalt en de componist zich focust op de details.
Geef voorbeelden
Om misverstanden te voorkomen is het goed om duidelijk te communiceren: “Geef voorbeelden van muziek, zodat de componist weet welke kant je op wilt. Hou er hierbij rekening mee hoe prominent de muziek in je game aanwezig moet zijn. Vertel ook het verhaal van de game en stuur screenshots, storyboards en ander beeldmateriaal om te laten zien wat de visuele stijl is. Deel je verwachtingen, want het gebeurt nog wel eens dat een componist de vrije hand krijgt, om later te horen dat het stuk wat is gemaakt toch niet is wat de developer in gedachte had.”
Vaktermen
Schmidt heeft ook een aantal specifieke dingen die je beter niet kan doen: “Gebruik muziektermen alleen als je weet waar je het over hebt, anders schept het verwarring. Vraag ook nooit om een kopie van een bepaald muziekstuk te componeren waarvan je de rechten niet kan betalen, want dat kan vervelende juridische consequenties hebben.”
Communicatie is tijdens het gehele proces belangrijk zegt Schmidt: “Als de componist een stuk oplevert en vraagt om feedback geef dan duidelijk aan wat je wel en wat je niet goed vindt en wees hierin zo specifiek mogelijk. Als een deadline verschuift, laat het dan ook weten, want met wat extra tijd wordt het resultaat echt beter.”