In zijn werk als marketeer zag Paul Hanraets dat het voor developers lastig was om hun games gefinancieerd te krijgen. Daarom startte hij in 2012 met Gambitious, een crowdfunding platform op basis van investeringen. Dit deed hij samen met onder andere Sjoerd Geurts en mede-oprichter van Devolver, Mike Wilson. In een interview met Control uit 2012 legt Wilson uit waarom juist Gambitious, en wat het platform anders maakt.
Van crowdfunding naar publishing
Hanraets kreeg echter steeds vaker de vraag van developers of hij ze kon helpen bij dingen als marketing. Daarom besloot hij in 2014 games te gaan uitgeven, met Train Fever van het Zwitserse Urban Games als debuut-titel van Gambitious als publisher.
Nieuwe naam
Gisteren maakte Gambitious bekend dat ze verder gaan als Good Shepherd Entertainment. Het bedrijf heeft een eigen pool van investeerders, die hun geld inleggen samen met de publisher, tegen dezelfde voorwaarde. Op die manier willen Good Shepherd het interessant maken voor nieuwe investeerders die niets van de industrie weten, om hun geld in indie titels te steken.
Gambitious hielp developers al bij dingen als QA en localization, maar als Good Shepherd gaan ze nog verder in de services die ze aanbieden; denk bijvoorbeeld aan muziek, het schrijven van verhalen en voice acting. Op die manier kan de developer zich focussen op de game zelf.
Developers financieel onafhankelijk maken
Wilson vertelt in de Good Shepherd announcement-trailer dat de naam is gekozen, omdat hij het als taak van een publisher ziet om developers als een herder (shepherd) bij te staan om de projecten uit te werken van concept tot uitgebrachte game. “Het uiteindelijke doel is indie developers financieel onafhankelijk maken, zodat ze geen publisher nodig hebben,” zegt Wilson in de video. “Ik hoop dat ze dan nog steeds met Good Shepherd samenwerken, maar dan wel omdat ze het zelf willen, en niet omdat ze niet anders kunnen.”
De games die al in de line-up van Gambitious stonden – Milanoir, MachiaVillain, en Outreach – gaan mee naar Good Shepherd. Onder de nieuwe naam zijn twee nieuwe games getekend, te weten Where the Water Tastes Like Wine en Phantom Doctrine.
Team en investering
Het team van Good Shepherd bestaat uit Hanraets als president, Wilson is Chief Creative Officer, en investeerder Brian Grigsby (die ook bij de oprichting van Devolver betrokken was) is CEO. Net als Gambitious, is Good Shepherd een Nederlands bedrijf. Naast Hanraets maken Nederlanders Sjoerd Geurts en Vernon Vrolijk deel uit van het Good Shepherd team. Hoewel Nederland de hoofdbasis is werkt een groot deel van de mensen remote vanuit verschillende locaties in de wereld.
Good Shepherd heeft niet alleen een nieuwe naam, maar ook een nieuwe financiële injectie. Mediabedrijf Advance/Newhouse heeft $3,5 miljoen geïnvesteerd in de uitgever. In een interview met Sprout vertelt Hanraets dat hij binnenkort in een tweede ronde nog eens $1,5 miljoen op wil halen om het team, dat nu bestaat uit elf personen, verder uit te breiden.
Het Good Shepherd team met Hanraets onderin in het midden, Grigsby bovenaan in het midden, met rechts naast hem Wilson.