Vorige week ontvingen Brenda en John Romero de ‘Develop Legends’ award. Hiermee wil Develop, een website voor game-professionals, naar eigen zeggen de invloed van Brenda en John Romero op de industrie en hun werk aan baanbrekende franchises erkennen.
Gebrek aan respect
Ze hebben Brenda Romero bij Develop kennelijk hoog zitten, maar toch duidt een video op hun YouTube-kanaal haar aan met ‘de vrouw van’. Dat getuigt niet van veel respect. Sterker nog, het is tamelijk seksistisch. Niet een boze of bewuste vorm van seksisme, maar meer een die uit onwetendheid of onverschilligheid voortkomt. Maar dat maakt het niet minder vervelend. Laat me uitleggen waarom.
Beeld uit de video (via Twitter) John Romero en zijn vrouw…
Werven
De game-industrie doet z’n best om meer vrouwen te werven. Veel evenementen hebben speciale ‘women in game’ sessies of bijeenkomsten. Recruiters van grote bedrijven doen hun best om de vacatures zo te omschrijven dat het ook vrouwen uitnodigt om te solliciteren. Ze vragen vrouwen aan te schuiven bij sollicitatiegesprekken. En ze maken mensen die niet aan diversiteit gewend zijn duidelijk dat er nieuwe tijden zijn aangebroken. Er zijn diverse internationale programma’s die jonge vrouwen bewust willen maken een mogelijke loopbaan binnen tech en games. We doen er als industrie van alles aan om meer vrouwen ‘binnen te halen’.
Beeld uit de video (via Twitter) Over de 35+ jaar dat Brenda Romero zelf games maakt wordt niet gerept.
Veronica? Victoria?
Maar wat leveren al die inspanningen op wanneer een site als Develop iemand met de staat van dienst van Brenda Romero ‘de vrouw van’ noemt. Wat voor beeld schetst een CEO van een groot bedrijf wanneer hij tijdens een women in games bijeenkomst zegt dat hij groot respect heeft voor de vrouwelijke spreker en dat hetgeen zij ons vertelt belangrijk is, terwijl hij haar consequent aanduidt met een verkeerde naam (terwijl ze de enige spreker is). En hoe serieus neem je je vrouwelijke werknemers als je als uitgever zegt dat de geplande speelbare vrouwelijke karakters uit een game zijn gehaald omdat het teveel werk was.
Dit zijn slechts een paar voorbeelden, dingen die me spontaan te binnen schoten. Het was in geen van de gevallen waarschijnlijk de bedoeling om vrouwen bewust tekort te doen. Het geeft echter wel aan dat een deel van de industrie nog niet snapt hoe je een klimaat creëert waarin vrouwen zich thuisvoelen. En dat is niet best.
Develop heeft inmiddels de video verwijderd en via Twitter gereageerd.