Deze week maakte Creative Europe Desk NL de resultaten van het Creative Europe Media programma over 2016 bekend. Uit het rapport bleek dat er vorig jaar welgeteld nul euro naar Nederlandse videogames is gegaan.
Volgens Andrea Posthuma, Programme Manager Media bij Creative Europe Desk NL is de concurrentie groot en het beschikbare budget relatief klein: “In totaal zijn er uit Europa 136 aanvragen ingediend waarvan er 25 werden gesteund voor een totaalbedrag van €2.699.048. Drie van de aanvragen waren van Nederlandse bedrijven”
Terugblik
In 2014 werden er 256 aanvragen gedaan, waarvan zeven vanuit Nederland (ten bedrage van totaal €647.290). Geen van de Nederlandse aanvragen werd gehonoreerd. In 2015 waren er in totaal 182 aanvragen waarvan 14 van Nederlandse bedrijven, die indienden voor een budget van €1.149.430. Hiervan werd totaal een kleine half miljoen euro toegekend aan vier aanvragers. Codeglue kreeg voor Antegods €140.800, Vanguard Entertainment Group ontving voor Game Gurus €150.000, Digital Dreams mocht €150.000 besteden aan Complex, en Kenney.nl ontving voor The Night’s Willow €59.000.
Subsidie tot €150.000
Het Creative Europe Media programma is een Europees subsidieprogramma voor onder andere films en games. Voor het video games onderdeel kan er een keer per jaar een aanvraag ingediend worden. Projecten kunnen worden gesteund  met een bijdrage tussen de €10.000 en €150.000 euro. Creative Europe Desk NL kan ondersteunen en adviseren bij het schrijven van de aanvraag. Een van de bekendste games die met financiële ondersteuning van deze regeling is gemaakt is The Witcher.
Beeld: Artwork Antegods (Codeglue)