Steam heeft bekendgemaakt dat de Steam Direct fee $100 per game bedraagt. De fee is recoupable, dus het geld krijg je terug uit verkopen van de game. Een deel van de game dev community haalde opgelucht adem, want Steam blijft nu voor nagenoeg iedereen een haalbaar platform. Een ander deel is teleurgesteld, want met een dergelijk laag bedrag doe je weinig aan de gigantische toestroom van games.
Met zo’n 500 nieuwe releases per maand is ‘discoverability’ een steeds groter wordend probleem op Steam. Ze proberen er van alles aan te doen met algoritmen, curators enzovoorts, maar echt werken doet het niet. Daarom had ik verwacht dat de Steam Direct fee mede gebruikt zou worden om de aanwas te beperken.
Geld is geen garantie voor kwaliteit
Nu betekent het hebben van geld niet dat je een goede game uitbrengt, maar het geeft wel aan dat je bereid bent om te investeren. Daarnaast maakt een substantiële fee het ‘op hoop van zegen’ releasen van (slechte) games een stuk minder aantrekkelijk.
Voor kleine developers betekent het een extra horde. Ze moeten het geld ergens vandaan zien te halen én moeten zich bedenken of het de moeite waard is. Hopelijk slaan developers vóór release, of misschien zelfs voor ze überhaupt met een game beginnen, aan het rekenen. Hoeveel stuks denken ze te verkopen en gaan ze daarmee de investering terug verdienen. Prognoses die publishers standaard maken voor ze een game tekenen, maar die bij self-publishing vaak achterwege blijven.
Al dit gereken hoeft niet ten kosten van creativiteit te gaan, het een sluit het ander niet uit. Het maakt developers bewuster van de financiële kant. Wanneer spelen ze quitte, wanneer halen ze er een inkomen uit waarvan ze kunnen rondkomen. Is het verdienen van geld helemaal geen doel, dan wordt Steam als platform lastiger met een hogere fee. In dat geval kunnen developers uitwijken naar platforms als itch.io.
Het kan zo niet doorgaan
Een substantiële Steam Direct fee lijkt in eerste instantie wellicht een slecht idee, maar ik denk dat kleine developers er in het algemeen op de termijn bij gebaat zullen zijn. Een hogere fee betekent minder games in de store. Dat resulteert in een betere vindbaarheid van de games die er zijn, en dat vergroot de kans dat je met je game daadwerkelijk geld kan verdienen. Dit betekent waarschijnlijk ook dat een aantal developers ophoudt te bestaan, maar misschien is dat wel goed. Want volgens mij is iedereen het er wel over eens dat het op deze manier niet door kan blijven gaan. Het grote aanbod aan games leidt op Steam, net als op platforms voor mobiel, tot een race to the bottom en daar heeft niemand wat aan.
NB: Er zijn ook developers uit minder rijke landen voor wie is $100 al een dealbreaker is. Het zou goed zijn als hier met de Steam Direct fee rekening wordt gehouden.
Beeld bovenaan de pagina: grafiek uit Tweet van Steamspy