Studenten van de minor Game Design & Development aan de Hogeschool Rotterdam lanceerden We Were Here als gratis download op Steam en dat resulteerde in meer dan 450.000 downloads. Nu werken ze als Total Mayhem Games aan een betaald vervolg.
We Were Here hebben ze als gratis game aangeboden om feedback te krijgen van de community. Omdat er toch brood op de plank moest wilden ze spelers een donatie te vragen in ruil voor een artbook en muziek, en met dat geld werken aan meer content voor de game. Van het originele team van 15 mensen zijn er nu nog zes over. “Toen onze minor succesvol was afgesloten, hebben wij met het hele team om de tafel gezeten om te bespreken wie er wel en niet door wilden gaan met de ontwikkelingen van We Were Here,” zegt Lucia de Visser, Total Mayhems concept en visual designer, “Daaruit bleek dat een aantal niet doorwilde wegens desinteresse, afstuderen of tijdgebrek.”
Een investeerder
Het team heeft bij toeval een investeerder gevonden. “Het is iemand die mijn ouders kennen via hun eigen bedrijf,” zegt de Visser “Zij zijn heel trots op onze ambitieuze keuze als team en hebben anderen daarover verteld. Dit kwam de investeerder ter ore en van het een kwam het ander. Omdat het iemand is die mijn ouders al langer kennen hebben we besloten de uitdaging aan te gaan. Hij ondersteunt ons financieel en met kennis en arbeid. In ruil daarvoor heeft hij een aandeel in ons bedrijf en krijgt hij royalties over de games de we verkopen. De games en het IP blijven van ons. De investeerder financiert ons tot het eind van dit jaar, daarmee zijn de oorspronkelijke plannen om geld te verdienen gewijzigd. We kunnen nu vrij werken aan het vervolg, We Were Here Too. Voor deze game moeten spelers straks €9,99 betalen. Mensen die de game in de pre-sale kopen krijgen gratis het We Were Here artbook en de soundtrack. Na release van de tweede game verkopen we het artbook en soundtrack als aparte bundel van €3,99.
Het vertrouwen in het feit dat een deel van de spelers bereid is om voor een vervolg te betalen is onder andere gebaseerd op de feedback die ze krijgen van spelers. “Wij staan nu op 461.884 downloads met een positivity rate van 91-93%,” zegt De Visser “De overweldigende meerderheid van de mensen zegt niet te begrijpen dat de game gratis is en ze geven aan bereid te zijn om voor meer content te betalen. Dit geeft geen garanties, maar wij hopen dat minstens 10 tot 25 procent van de community de nieuwe game koopt.”
Gebrek aan menskracht
De release van de nieuwe game stond in eerste instantie gepland voor 30 juni. Dat gaan ze door complicaties en gebrek aan menskracht niet halen, maar de release moet nog wel deze zomer gebeuren. De Visser: “We zijn hard op zoek naar helpende handen, maar we hebben nog geen geld om mensen te betalen. De investering dekt puur de basiskosten als huur, licenties, internet etc., zelf verdienen we nog niets. Na de lancering van We Were Here Too hopen wij uiteraard op inkomsten vanuit de game en eventuele latere DLC.
Hoewel We Were Here het bij de spelers goed doet hebben ze nog niet veel pers weten te bereiken. “We wilden ons na lancering richten op het gebrek aan reviews en coverage,” legt De Visser uit “Helaas is het teamlid dat de pers deed opgestapt. Daardoor moesten wij niet alleen de game in een recordtijd bouwen, maar ook PR doen en dat vinden wij best moeilijk. Wij hebben gelukkig nu hulp van een vriend die ons wil helpen met het opzetten van een blog en om ons beter te profileren naar de pers en naar de community. Verder ben ik nog op zoek naar iemand die ons kan helpen onze profilering en bereik te verbeteren op social media, maar ook deze persoon kunnen we op dit moment nog geen salaris bieden.”
Over de game
We Were Here is een co-op game voor twee spelers die ieder een andere game ervaring hebben. De game kan ook met VR – HTC Vive of Oculus Rift – gespeeld worden. In de game raken vier reizigers elkaar kwijt in een sneeuwstorm. In het eerste deel volg je twee van de reizigers die vastzitten in een kasteel. Een van hen is opgesloten, de andere speler kan vrij rondlopen. Het doel: weer bij elkaar komen, door hun vindingrijkheid en een walkie talkie te gebruiken. Het vervolg speelt zich parallel af aan de eerste game, alleen speel je nu het tweede duo.