Control duikt in de wereld van reviews. Wat vinden de verschillende publishers, developers, journalisten, en platforms als OpenCritic over dit onderwerp. Voor dit eerste artikel in de serie spraken we met Matthew Enthoven, mede-oprichter van review aggregator OpenCritic.
OpenCritic is in september 2015 opgericht als meer transparant alternatief voor andere review aggregators. Waar reviews op bepaalde andere sites worden gewogen volgens een niet-openbare formule, telt op OpenCritic iedere review even zwaar mee voor de totaalscore. Gebruikers kunnen daarnaast een persoonlijke score creëren door aan te geven welke media ze vertrouwen. Verandert een medium na verloop van tijd het cijfer voor een game, dan neemt OpenCritic deze wijziging mee. Reviews zonder cijfer zijn ook te vinden op de site. Deze tellen echter niet mee voor de totaalscore van een game.
Binnen het ‘Contributor Program’ worden reviews van blogs, YouTubers en andere niet traditionele kanalen geregistreerd. Deze cijfers tellen niet mee met de officiële score, maar ze tellen wel voor de het aparte contributor cijfer.
Een speler kan zelf een personal score samenstellen
Transparantie
Om je reviews op OpenCritic te krijgen moet je aan bepaalde eisen voldoen, zoals bezoekersaantallen en het aantal volgers op social media. Enthoven is zich er van bewust dat ze hiermee de meeste Nederlandse publicaties uitsluiten: “We willen de eisen zo opstellen dat deze transparant zijn, zodat iedereen ze kan controleren. We hebben echter nog geen goede manier gevonden om hierin ook rekening te houden met media die zich op een beperkt lokaal publiek richten. We zijn wel aan het kijken hoe we dit aan kunnen passen.”
Alle platforms op een hoop
In tegenstelling tot Metacritic, maakt OpenCritic geen onderscheid tussen de verschillende platforms. Een bewuste keuze volgens Enthoven: “Het gebeurt zelden dat er statisch gezien noemenswaardige verschillen zijn tussen een game op verschillende platforms. Zo had Injustice 2 gemiddeld een 87 met een standaardafwijking van 6,55 uit 40 PS4 reviews, en een 88 gemiddeld met een 3,36 standaardafwijking uit elf Xbox One reviews, dit terwijl de PS4 versie 1080p is en de Xbox One versie 900p. We zien deze zeer beperkte verschillen ook bij de meeste andere games – het is gewoon heel ongebruikelijk dat een platform een grote impact heeft op de totale spelervaring. We zijn bezig met een herziening van OpenCritic en hierin kijken we hoe we belangrijke verschillen of performance issues, mochten die voorkomen op een bepaald platform, weer kunnen geven. Als het er echt toe doet maken we het onderscheid wel, bijvoorbeeld bij VR games.”
Te weinig clicks voor re-reviews
Bij het opzetten van OpenCritic hielden ze rekening met het veranderende gamelandschap, maar het ging niet allemaal de kant op die ze hadden gehoopt: “Een van de verschillen tussen OpenCritic en soortgelijke services is dat we publicaties toestaan om hun cijfer aan te passen,” legt Enthoven uit “Zo gaf IGN Splatoon in eerste instantie een 7,9, maar veranderde dit zo’n zes maanden later in een 8,6. Die wijziging wordt verwerkt op OpenCritic. Re-reviews zijn echter vrij zeldzaam. In plaats daarvan wachten journalisten op draaiende servers en day one patches voor ze een cijfer geven. De oorzaak hiervan is hun verdienmodel. Media schrijven reviews om inkomsten te genereren. Een paar maanden na de release is de hype er niet meer en hebben gamers een goed idee van wat de game inhoudt. Daarom is de waarde van re-reviews laag en genereren ze te weinig clicks.”
Indie games
Volgens Enthoven zijn de uitdagingen voor indie developers anders dan voor grote titels: “Voor indie games lijkt niet het cijfer het belangrijkst te zijn, maar het aantal reviews. Dat klinkt misschien vreemd, maar als je reviewscores naast Steam Spy verkoopcijfers legt, dan lijkt het beter te zijn om een game te hebben die gemiddeld 65 scoort uit 20 reviews, dan een game die 80 scoort uit slechts vier of vijf reviews. Het is dus beter om een lagere reviewscore te halen, dan om helemaal niet gereviewed te worden. We proberen indies waar we kunnen te helpen. Als een developer ons vraagt of we hun game op de voorpagina van OpenCritic te plaatsen doen we dat meestal wel voor een paar dagen. We hebben er ook over gedacht om kleinere titels features als ‘aanbevolen games’ te geven en andere manieren waarmee we bepaalde indie titels onder de aandacht willen brengen bij reviewers. Een fout die veel indie developers maken is ‘als we het bouwen, dan spelen ze het’. In realiteit wordt het steeds moeilijker voor indie games om op te vallen en een schare fans op te bouwen, ongeacht de kwaliteit. Er worden gemiddeld tien games per dag uitgebracht op Steam, dat is tien keer meer dan in 2012. Er is meer concurrentie voor aandacht dan ooit. Persoonlijk zou ik indie developers aanraden om niet te focussen op de score, maar om te kijken hoe je je game gereviewed krijgt. Hoe bouw je de hype op? Hoe hou je die hype vast tot launch? Hoe zorg je ervoor dat publicaties door die hun voordeel kunnen doen met het publiceren van een review?”
Al het beeld bij dit artikel is van OpenCritic.
Eerdere artikelen in deze serie: