Studenten die games maken zijn heel gewoon. Game-studenten met een Kickstarter campagne hebben we ook eerder gezien, maar een Kickstarter campagne als onderdeel van een stage is weer een stapje verder. Digital Arts and Entertainment (DAE) aan het Vlaamse Howest probeert het uit met futuristische racegame Antigraviator van studententeam Cybernetic Walrus.
Het team achter Cybernetic Walrus bestaat uit vier studenten die allemaal in het laatste jaar van hun DAE-studie zitten. De ontwikkeling van de game en alles wat daarbij komt kijken, dus ook de Kickstarter, maken onderdeel uit van hun stage.Mike Coeck, Managing Director van Cybernetic Walrus, over de crowdfunding campagne: “We hebben zelf gekozen de Kickstarter te doen, meer om ons spel te promoten, maar natuurlijk ook om wat extra funds binnen te halen naast de €60.000 die we al hebben ontvangen van het Vlaams Audiovisueel Fonds. Antigraviator is reeds door Steam Greenlight gegaan en we dachten dat een Kickstarter de volgende logische stap zou zijn.”
Hoewel Cybernetic Walrus als afzonderlijke studio draait staan ze er niet helemaal alleen voor zegt Coeck: “We hebben ons eigen bedrijf opgestart, maar we werken eigenlijk wel bij DAE Studios, een spin-off bedrijf, opgestart vanuit de opleiding. Zij hebben al heel wat ervaring in de Belgische game-scene en begeleiden ons tijdens de stage. Ze geven ons de vrijheid een eigen bedrijf te runnen, maar sturen waar nodig bij.”
Ondersteunen van ondernemerschap
Wat wellicht ook heeft bijgedragen aan het toelaten van de uitzonderlijke stage is het feit dat de mannen van Cybernetic Walrus geen doorsnee studenten zijn. Coeck is op zijn 38e weer gaan studeren, daarvoor heeft 15 jaar ervaring opgedaan als als technisch architect, en pre-sales en business developer bij Microsoft. 3D Artist Dovydas Budrys heeft twee jaar werkervaring en developer Pieter D’hont heeft eerder al een studie toegepast natuurkunde afgerond. 3D Artist Csizmadia Szabolcs heeft als de jongste van het team de minste ervaring.
Over het toestaan van de stage zegt Regis Le Roy, Academic Director DAE: “Deze vorm van stage is niet gebruikelijk, maar in de toekomst willen we hier verder op inzetten. Het past in onze visie om ondernemerschap verder te ondersteunen binnen de opleiding. In dit specifieke geval hebben we de kwaliteiten van het team gewikt en gewogen, en een goede match gevonden met DAE studios, die hen onder hun vleugels konden nemen. Hiervoor was het voortraject belangrijk, de studenten hadden getoond dat ze dit project onder controle hadden.”
Le Roy is er niet bang voor dat de studenten op deze manier ervaring missen die ze bij een stage binnen een bestaand bedrijf op zouden doen: “Een stage binnen een bedrijf is een zeer aangewezen didactische vorm om de vereiste competenties te checken, toch geloven we dat er ook andere manieren zijn om de verschillende competenties op een goede manier te evalueren. Antigraviator is een zeer waardevol alternatief, daar zij in deze intense periode ook alle stappen van het productieproces doorlopen, en met vallen en opstaan een product tot stand brengen. De studenten hebben een grote mate inhoudelijke vrijheid hierin, maar natuurlijk moeten ze zich ook verantwoorden naar de verschillende begeleiders en naar de opleiding.”
De game hoeft niet af
Iedere student heeft een eigen stagebegeleider en wekelijks sturen ze een stageverslag in waarop de begeleiders feedback geven. Daarnaast volgen coaches van DAE Studios het productieproces op de voet. Specifieke eisen met betrekking tot de game zijn er binnen de stage volgens Coeck niet: “Er zijn geen voorwaarden voor het afwerken van Antigraviator, het gaat voor de opleiding meer over de inhoud van de stage. Initiatieven nemen zoals Greenlight, het indienen van een dossier voor het VAF, een Kickstarter opzetten en onze inzet op het project, dat zijn de dingen die er toe doen. Met DAE Studios hebben we wel afspraken om naar een release toe te werken. Dat is ook nodig zodat we de juiste milestones kunnen plannen en we zeker zijn dat we vorderingen maken in het project.”
Le Roy voegt hier aan toe: “Er is geen voorwaarde naar het geleverde resultaat, wel naar de invulling van de stage, want deze moet inhoudelijk relevant zijn voor de opleiding DAE en de specifieke major waarin de student zit. Dit gaat zowel over professionele expertise, productiviteit als sociale skills, en dat zijn dan ook de aspecten die we gedurende de stage evalueren.”
Een gratis demo van Antigraviator is hier te downloaden. De Kickstarter-pagina vind je hier.