More

    Awesomenauts gaat free-to-play “Het was meer de vraag wanneer, dan of”

    Na bijna vijf jaar premium stapt Awesomenauts vanaf 24 mei op Steam over op free to play. Ronimo Games wilde al heel lang de game voor iedereen beschikbaar maken en werken, naar eigen zeggen, al een paar jaar naar een free to play versie toe. Dat het even heeft geduurd is omdat ze het wel op een goede manier wilden doen.

    Nieuwe ‘Nauts

    Spelers die de game gekocht hebben behouden in de free-to-play versie alle content en worden daarnaast, afhankelijk van wat ze wanneer hebben gekocht, beloond met speciale medailles. Mensen die vóór 24 mei het ‘Awesomenauts All Nauts Pack’  kopen krijgen tot in lengte der dagen alle nieuwe speelbare karakters gratis – en ja, er komen dus nieuwe ‘Nauts. Voor sommigen is dat echter niet genoeg. De Steam reviews van Awesomenauts zijn over het geheel genomen ‘very positive’, maar door de aankondiging zijn de recente reviews ‘mixed’ en zijn er flink wat spelers die klagen.

    Volgens Robin Meijer, producer bij Ronimo Games, is de feedback die ze zelf krijgen vooral positief: “Een eventuele overgang naar een free-to-play model is iets waar spelers onderling al lang met elkaar over spraken. Ik heb de indruk dat het voor veel spelers niet een vraag was óf het ooit zou gebeuren, maar vooral wanneer. Het betekent dat de playerbase weer zal groeien en dat maakt de ervaring voor zo’n beetje iedereen gewoon een stuk beter. Het geeft ons nieuwe matchmaking systeem ook de kans om écht te laten zien waar het toe in staat is.”

    Geen tijd om te lezen

    Het negatieve geluid wijt hij voornamelijk aan misverstanden: “We zien verwarring bij spelers over wat de transitie nou precies betekent voor ze, en dat proberen we ze zo goed mogelijk uit te leggen. We merken dat spelers boos worden omdat ze denken dat ze iets kwijtraken. In veel gevallen hebben ze dan ergens gehoord dat de game free-to-play wordt, maar niet de tijd genomen om goed te lezen wat dit inhoudt. Dat kan ik ze niet kwalijk nemen natuurlijk, maar het is altijd moeilijk om ervoor te zorgen dat spelers het volledige plaatje meekrijgen als ze het bericht via-via lezen. Om deze reden hebben we ook geprobeerd om zoveel mogelijk spelers zelf te bereiken met het nieuws, in plaats er van uit te gaan dat ze het wel via de pers meekrijgen. We zien trouwens dat als we zelf niet meteen reageren, spelers die op onze forums of sociale kanalen vragen posten een uitgebreide uitleg krijgen van andere spelers. Dat scheelt heel erg.”

    Local multiplayer mode blijft

    Een veelgehoorde klacht is dat split-screen gameplay zou verdwijnen. “Dat is gewoon niet waar,” zegt Meijer. “Spelers moeten wel eerst verbinding maken met de server voordat ze kunnen spelen, omdat hun profieldata tegenwoordig in de cloud zit. Als ze daarna offline willen gaan en met vrienden op de bank tegen bots willen spelen, dan kan dat nog steeds. Wel is het zo dat spelers die helemaal geen internet verbinding hebben, en dus geen verbinding kunnen maken met de server, wel gevolgen ondervinden. We horen van een aantal spelers dat dit het voor hun onmogelijk maakt Awesomenauts te spelen zoals ze dat in het verleden deden. Deze feedback nemen we mee, net zoals feedback die we op veel van de andere aanpassingen hebben gekregen, en we moeten nog rustig kijken wat we daar precies mee gaan doen. We zijn er natuurlijk niet op uit om de game opeens onspeelbaar te maken voor een aantal mensen.”

    De switch naar free-to-play zijn voor de gameplay van Awesomenauts beperkt. Meijer zegt hierover: “De overstap naar free-to-play heeft veel gevolgen, maar de meeste nieuwe features hebben te maken met de meta-game, en de ervaring tussen potjes door, in plaats van de directe gameplay. Wat het waarschijnlijk vooral zal betekenen is dat er in de toekomst meer spelers zijn die niet alle karakters beschikbaar hebben, dus welke karakters in een bepaalde week in de ‘free rotation’ zitten zal een impact hebben op welke karakters je vaker ziet in matches. Op die manier verandert de ‘meta’ dus op subtiele wijze van week tot week, wat het voor veel spelers waarschijnlijk ook fris zal houden.”

    Toxic behaviour reporting-systeem

    Van het feit dat de overstap naar free-to-play kan leiden naar eventuele misstanden binnen de community is Ronimo zich bewust: “Een toename in toxic behaviour is inderdaad iets waar we over na hebben moeten denken, maar het is ook iets waar we met de huidige community al vrij veel aandacht aan besteden. Ik maak me eigenlijk weinig zorgen over specifiek het idee dat het nieuwe free-to-play publiek meer toxic zal zijn dan onze bestaande community, maar de uitdaging ligt vooral bij het grotere aantal spelers, en dus het hogere aantal reports. Om die reden hebben we een reporting-systeem toegevoegd, zodat spelers dergelijk gedrag makkelijker kunnen melden, en wij het makkelijker kunnen afhandelen.”

    Update en trailer

    Wat de wijzigingen allemaal precies inhouden is te lezen in deze Awesomenauts Steam blogpost. In verband met de aanstaande verandering is er de ‘Awesomenauts 4.0: Going free to play May 24th’ update gelanceerd. In deze update een volledig nieuw progressiesysteem, nieuwe customization opties en meer. Op basis van de feedback uit de community wordt de game getweaked en verbeterd. Tussen nu en 24 mei draait er een closed beta van de free to play versie van de game waar nieuwe spelers zich voor kunnen aanmelden.

    Ter ere van de aankondiging is er ook een nieuwe trailer.

     

     

     

    GDC Discount

    Use code GDC25-CONTROL-10 to get 10% discount on select All Access, Core, or Summits passesspot_img

    Nieuwsbrief

    OP VRIJDAGMIDDAG KORT NIEUWS EN EEN WEEKOVERZICHT IN JE INBOX. KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM JE AAN TE MELDENspot_img

    Nieuws en tips

    KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM TIPS EN NIEUWS MET CONTROL TE DELENspot_img