Thierry Brimioulle is een game developer uit Brussel. Onder de naam Pipette Inc. werkt hij momenteel aan survival game The Man Came Around, waarin hij de speler voor moeilijke keuzes stelt.
Brimioulle noemt The Man Came Around een politieke fabel over verbanning, ontberingen en het uiteenvallen van een democratie. De game speelt zich af in Occida, een machtig land dat gebukt gaat onder repressie van een regering die langzaam maar zeker een dictatuur vormt. Activistische organisatie The Many pikt het niet langer en gaat de strijd aan. De speler kruipt ik de huid van vijf verschillende spelers die in een zware tocht proberen het land te ontvluchten. Of ze allemaal de eindstreep halen is aan de speler.
This War of Mine
Inspiratie haalde Brimioulle onder andere uit This War of Mine van 11bit Studios: “Ik had het idee om survival mechanics en morele keuzes te combineren, maar dat idee was redelijk vaag. Toen This War of Mine uitkwam was het een perfect voorbeeld van wat ik wilde maken. Een andere inspiratie was Gods Will Be Watching. In beide games hebben stress en schuldgevoel een impact op de gameplay, maar in het geval van Gods Will Be Watching focust de game op andere acties, afhankelijk van de context. De motivatie van de characters is niet puur het overleven, soms gaat het om het bereiken van specifieke doelen. Dat is een ander spanningsveld dan in This War of Mine, meer gericht op een korte, explosieve situatie.”
De game had in eerste instantie geen politieke boodschap. Brimioulle: “De game ging oorspronkelijk over een groep overlevenden van een vliegtuigramp die verdwaald raken in de bergen. De recente ontwikkelingen in de wereld hebben het thema van de game veranderd en na de crisis met de vluchtelingen het Syrië werd het een dystopie. Ik wilde vertellen over hoe het voelt om je land te moeten verlaten, mocht het ons morgen overkomen.
Ik hou nog steeds de huidige ontwikkelingen in de wereld in de gaten, maar ik heb al wel een duidelijk idee van mijn boodschap. Ik denk dat neoliberaal beleid leidt tot een oorlog, of ons terugvoert naar een soort van maatschappij zoals die bestond voor de industriële revolutie. Daar gaat de game over, dat hebzucht en egoïsme tot onze ondergang leiden. Iets waar we ons tegen moeten verzetten.”
Van geschiedenis en communicatie naar games
Brimioulle heeft een Master in Geschiedenis en Corporate Communication. Na zijn opleiding wilde hij iets met zijn creativiteit doen: “Ik hou van het maken van verhalen, denkbeeldige werelden. Dat deed me besluiten om de overstap naar game development te maken. Het politieke aspect kwam later. Begrijp me niet verkeerd, ik denk niet dat ik met het maken van een game de wereld verander, maar bij het omgaan met de problemen die er nu zijn is het belangrijk dat we zichtbaarheid geven aan nieuwe oplossingen en ideeën. Games zijn daar een goed medium voor.”
Kickstarter en spaargeld
Tot dusverre gebruikte de developer zijn spaargeld om de game te kunnen maken, maar er loopt nu een Kickstarter campagne waarmee hij €10.000 op wil halen als aanvulling op het budget. Dat dit een laag bedrag is realiseert Brimioulle zich. Op de Kickstarter pagina geeft hij aan dat het maken van een indie-game minimaal €50.000 kost. Hij legt uit waarom hij dan toch zo’n laag bedrag vraagt: “Het is voor een indie-developer ontzettend moeilijk om een groot bedrag bij elkaar te krijgen, dus in plaats van het onmogelijke vragen, ga ik liever voor een wat haalbaarder doel. Het bedrag komt wel overeen met het geld dat ik nodig heb voor sound en muziek. Dat zijn de voornaamste dingen die ik zelf niet kan maken en waar ik extra geld voor nodig heb.”
Geld is niet de enige reden dat Brimioulle de Kickstarter campagne is begonnen: ” Het is ook een manier om je game zichtbaar te maken en een community op te bouwen. Daarnaast is het een manier om te laten zien dat ik serieus ben over het project. Als je je verplicht tegenover backers dan moet je ook echt over de brug komen.”
Een demo van The Man Came Around is hier te downloaden (PC en Mac)