Met het grote aanbod in een overvolle mobiele markt is het binnenhalen van nieuwe spelers moeilijk of duur, maar spelers binnen houden is ook niet makkelijk. De day-1 drop off rate is 80 procent. Daarom moet je flink moeite doen om de overgebleven 20 procent te behouden. Hoe je je kansen vergroot vertelt Martine Spaans, oprichtster van free to play Android publisher Tamalaki, tijdens haar GDC praatje.
Blijf de speler boeien
Het begint met engagement, het binnenhalen van de speler. Die spelers moeten zich vervolgens aan een spel hechten en het uit willen spelen. Retentie gaat over het blijven boeien van de speler en ze steeds van nieuwe content voorzien.
Als goed voorbeeld van engagement noemt Spaans Clash Royal. De speler leert stukje bij beetje de regels van de game en binnen zeven battles hebben ze alles door. De core-loop bestaat uit vechten, wachten, een chest krijgen, upgraden en dan begint de cirkel opnieuw.
In Home Makeover, een van Spaans eigen games, speelt de speler hidden object levels waarmee ze in-game geld verdienen. Met dat geld kopen ze meubilair, waarmee ze hun huis decoreren, om vervolgens weer meer levels te spelen om extra geld te verdienen. Die core gameplay blijft hetzelfde, maar er zijn allerlei dingen omheen gebouwd, zoals quests en item collecties.
Dat sparen van collecties is een belangrijk onderdeel van Relic Match, een andere Tamalaki game. De speler speelt de match 3 levels keer op keer om de items te verzamelen waarmee ze hun collecties compleet maken. Sommige items droppen pas nadat de speler een level meerdere malen heeft gespeeld. Ze blijven daarom spelen.
Steeds weer iets nieuws
Voor retentie is het belangrijk dat een speler het gevoel krijgt dat er steeds nieuwe dingen zijn. Daarvoor hoef je niet je hele game te veranderen, ook simpele wijzigingen werken. In Zodiac Pop Bubble Shooter krijg de speler iedere dag verschillende nieuwe horoscopen.
In Home Makeover 4 van Tamalaki zijn er voor de verschillende seizoenen thema-events, die maar een beperkte tijd speelbaar zijn. Dit soort content is makkelijk in te plannen, want je weet ten slotte ver van tevoren wanneer het Valentijn is, of kerst.
Hou de cirkel compleet
Iedere speler heeft een eigen reden om te blijven spelen. Sommigen gaan voor boosters, een ander wil een collectie compleet maken. Maar ook als je maar op een deel van je core gameloop geld verdient, moet je er voor zorgen dat de loop compleet blijft, anders is de game niet leuk. Spaans: “Casual games moeten de speler het gevoel geven dat ze ieder moment kunnen stoppen, maar tegelijkertijd uren door willen spelen. Retentie is meer dan een push notification, het moet opgenomen zijn in het hele design van je game.”