Uit Nu? Zeg maar gerust Uit Gisteren! Om precies vier uur gistermiddag werd een intern mailtje vanuit het hoofdkantoor naar alle filialen van Intertoys gestuurd waarin stond dat de verkoop mocht beginnen. Daarmee gaf het bedrijf (en waarschijnlijk meerdere winkels) toe aan de enorme vraag van gamers.
Na de overwegend positieve reviews van afgelopen week is Horizon Zero Dawn van het Amsterdamse Guerrilla Games zeer gewild. Ook wij kochten de game al gisteren (ja Control moet ook gewoon de game kopen) en terwijl de 17 GB van de Day One Patch staat te downloaden, kijken we terug op meer dan zes jaar development van Horizon.
Al in 2010 onthulde studiobaas Hermen Hulst in een interview met Control (gepubliceerd in het magazine nummer 19) dat er inderdaad een nieuw IP werd ontwikkeld aan de Herengracht (toen nog het oude pand). Hij zei er toentertijd dit over:
“Daar zijn we inmiddels volop mee bezig. We proberen het zo zorgvuldig mogelijk te doen en zijn nu op het punt om daar key players op te zetten. Het is wel heel druk met Killzone 3, maar we hebben toch mensen vrijgemaakt hiervoor. Heel binnenkort gaan we opschalen. We zitten nu nog volop in de conceptfase. Een heel leuke tijd voor de studio. Typisch voor de Guerrilla-cultuur is dat het hele bedrijf betrokken wordt bij het project. We hebben een uitgebreide briefing rondgestuurd en iedereen uitgenodigd om concepten te pitchen. Daar zijn zoveel ideeën uit gekomen. Het geeft een goed beeld van wat de studio wil. We hadden al vrij snel een idee wat we willen gaan doen, maar het is nog véél te vroeg om daar over te praten.”
Vervolgens bleef het jaren stil. Met uitzondering van wat gelekt concept art en vage geruchten hield Guerrilla Games het concept van Horizon Zero Dawn netjes binnenboord.
Tijdens de Sony persconferentie op de E3 2015 werd de game eindelijk officieel aangekondigd en live gedemonstreerd. De reacties waren onverdeeld positief en dat sterkte het inmiddels sterk uitgedijde team in Amsterdam in de bijzonder gedurfde keuze voor een open-wereldgame met een vrouwelijke hoofdrolspeler.
Daarna begon -wat sommigen noemen- een heel intensieve crunchperiode naar de finishlijn. Een finish die ook nog eens een paar maanden werd verlegd, want de aanvankelijke releasedatum werd niet gehaald. Maar vandaag (of eigenlijk gisteren) is het dan eindelijk zo ver en komt de grootste Nederlandse mediaproductie in Europa uit.