Joris van Leeuwen is programmeur bij Little Chicken, maar in zijn vrije tijd maakt hij zijn eigen dingen. Zo bouwde hij een tijd geleden samen met artist Isabella Koeman Concept Art Sessions en nu heeft hij IoC+ gemaakt, een C# framework voor Unity die developers helpt om hun code op te delen in losse, simpele modules.
IoC+ is ontstaan uit Van Leeuwens onvrede over de tools waar hij mee werkte. Hij zegt hierover: “Bij Little Chicken hebben we een tijdje gewerkt met StrangeIoC. Net als IoC+ baseert dit framework zich op het Inversion of Control (IoC) design pattern. StrangeIoC was mij te rigide, dus maakte ik IoC+ waar het IoC pattern wordt gecombineerd met dat van het Finite State Machine. Dit biedt de optie tot veel dynamiek, maar behoudt de voordelen van IoC.”
Tijdsbesparing
Het probleem dat Van Leeuwen heeft met traditionele event based code landschappen is dat een team op een gegeven moment de kluts kwijt raakt van alle events. Daarom heeft IoC+ een monitor in de Unity Editor die exact toont welke signalen afvuren en welke commands erop reageren. Dit helpt volgens de maker enorm bij debugging en de onboarding van nieuwe programmeurs in het team: “De specifieke code is makkelijk te openen via de monitor. Je kunt zelfs signalen handmatig afvuren om zo een onderdeel van de game te testen, wat ons bij Little Chicken veel tijd bespaard heeft.”
Tutorials
Van Leeuwen heeft IoC+ in zijn vrije tijd ontwikkeld in zo’n zeven maanden tijd. IoC+ is voor $30 te koop in de Unity asset store. Het pakket bevat de volledige source code en een voorbeeldgame. Op de website staan tutorials die gebruikers op weg helpen.