In juni bezocht KeokeN Interactive E3 om een publisher te zoeken voor Deliver Us The Moon. Die missie is geslaagd, want vandaag is bekendgemaakt dat KeokeNÂ een publishingdeal hebben getekend met Starbreeze Indielabs.
KoekeNs CEO Koen Deetman zei vlak na E3 dat ze niet op zoek waren naar geld van een publisher, maar Starbreeze steekt toch een half miljoen dollar in de game, waarvoor ze $600.000 recoupen uit de verkoop. Als dat geld binnen is houdt de publisher vijftig procent van de inkomsten na distributiekosten. Het IP blijft volledig eigendom van KeokeN Interactive.
Prettige relatie
Deetman over de keuze voor Starbreeze: “Ik heb gekozen voor Starbreeze omdat ik ze het meest ‘fair’ vond overkomen in vergelijking met andere publishers en deals. Ze hadden veruit de meeste aandacht voor ons en vond ik de relatie die wij hebben opgebouwd veel prettiger dan met welke andere publisher dan ook. Belangrijk is dat je een zeer goede klik hebt met de producer van hun kant; die producer heb ik zelf uitgekozen. Daarnaast hou ik erg van hun durf om dit soort risico-investeringen te doen.”
Geld is niet de focus
Over het feit dat ze toch gegaan zijn voor een investering van de publisher zegt Deetman het volgende: “Geld is bij ons nooit de focus geweest. Het is een bijzaak die de productie value na overleg tussen beide partijen extreem verhoogt en de potentie van de game nog beter benut. Dit betekent dat KeokeN ook groter en professioneler opgezet kan worden. Starbreeze krijgt van ons de vrijheid om naast het dev-budget van $500.000, het budget voor marketing, localisation en porting volledig terug te verdienen met rente, voordat de 50/50 royalty split ingaat. Deze budgetten worden overigens in onderlinge overeenstemming bepaald, maar daarbij zal ik leunen op hun expertise, de voornaamste reden dat we met Starbreeze samenwerken.
Ik ben er van overtuigd dat wanneer ik als ‘aspiring developer’ een game als Deliver Us The Moon op deze schaal wil realiseren, ik hulp nodig heb van veteranen en daarom geef ik ze die ruimte. Winst maken kan pas op de langere termijn. Ik zit niet in deze business om een één game te bouwen, maar om een sustainable business op te richten met meerdere titels. Ik zie deze stap met Starbreeze daarom als een investering in een mogelijke toekomstige partner en niet als iets eenmaligs.
Daarnaast behouden wij honderd procent van het IP. Dit betekent dat de creatieve input van Starbreeze slechts geldt als advies. We mogen nog steeds zelf beslissen wat we doen met de game en dat geeft erg veel vrijheid.”
Vertrouwen
Als laatste voegt Deetman toe: “Het is een overeenkomst die rust op vertrouwen tussen beide partijen. Het is zeker niet ’too good to be true’ want honderdtwintig procent recoupen is niet misselijk natuurlijk. Maar hoe sneller Starbreeze de investering terug heeft, hoe sneller wij beiden gaan verdienen.”
Deliver Us The Moon komt uit op PC en andere platforms. Welke platforms dat zijn en wanneer de release is, is niet bekend gemaakt. Ter gelegenheid van de aankondiging is onderstaande story trailer gemaakt.
https://youtu.be/Gx_fxHVQk38