Het idee voor een Garfield-game tegen overgewicht ontstond vijf jaar geleden toen Tim Laning, mede-oprichter van Grendel Games, Jim Davis, de geestelijk vader van Garfield, ontmoette. Laning wist Davis zover te krijgen dat ze de dikke kat mochten gebruiken voor een game die kinderen moet helpen bij een gezondere levensstijl. Naast Paws, Inc. – het bedrijf van Jim Davis, werkte Grendel samen met o.a. Friesland Zorgverzekeraar, Universiteit Utrecht en diverse andere internationale universiteiten om de game te ontwikkelen en te testen.
Verlos de wereld van hot dog stands
In Garfield vs Hot Dog heeft laatstgenoemde verschillende wereldsteden volgebouwd met hot dog stands. Aan Garfield de schone taak ervoor te zorgen dat deze uit het straatbeeld verdwijnen. Met het spelen van minigames verzamelt hij fruit dat hij verkoopt aan hongerige voorbijgangers. Met de opbrengsten koopt hij hot dog stands op en vervangt ze door gezondere opties. Zodra Garfield een gezondere stand heeft geplaatst kan hij er hongerige mensen naartoe brengen om zo ook weer geld verdienen. Heeft Garfield in een bepaald stadsdeel alle hot dog stands opgekocht, dan opent een nieuw stadsdeel met een nieuwe minigame.
Soft launch in Nederland
Vandaag beleeft Nederland de primeur van Garfield vs Hot Dog. De game is gratis in de Nederlandse Apple App Store (alleen voor iPad) en Google Play Store. Geld wordt er verdiend met in app purchases. De wereldwijde launch van Garfield vs Hot Dogs staat gepland voor Q1 2017.