Met een goed persbericht alleen kom je er niet, schreef Alessandra van Otterlo onlangs. In aanvulling daarop neemt Emiel Kampen, game developer, docent aan de HKU en Indieking, het game-medialandschap onder de loep.
Hoe werkt de industrie waarvan jij als ontwikkelaar gebruik wilt maken om een grote groep mensen te bereiken? In dit stuk sta ik stil bij het (game)medialandschap zodat je een idee krijgt van de industrie die jou moet helpen met het bekendmaken van jouw game.
Geld verdienen
Met communiceren over games wordt geld verdiend. Net zoals dat een game een entertainmentproduct is waar developers geld mee willen verdienen is ook het nieuws, previews, reviews, opiniestukken content waarmee media een doelgroep bedienen. Dit is dus iets waar mediabedrijven direct (abonnementen of subscribers) of indirect (via advertenties, sponsorships of product plaatsing) geld mee verdienen om hun eigen voortbestaan te waarborgen.
Het is goed om te weten dat het medialandschap enorm veranderd is de afgelopen tien jaar. Traditionele media hebben steeds meer met nieuwere media zoals ‘influencers’ (Youtubers en streamers) moeten vechten om de aandacht van de gamer. Dit heeft verschillende bladen en websites al de kop gekost. Nog bestaande mediabedrijven zijn noodgedwongen op zoek naar een efficiëntere manier om content te genereren. Dat betekent vaak dat hetzelfde werk door minder mensen gedaan moet worden. Vandaar dat je vaak hoort dat game-journalisten amper tijd hebben om bijvoorbeeld een persbericht te lezen.
Wat betekent dit voor jou als game-ontwikkelaar?
Als game-ontwikkelaar wil je natuurlijk dat je game op alle grote nationale en internationale sites komt te staan. Om dit voor elkaar te krijgen is het goed om te weten wat voor inkomsten die sites hebben en waar dit van afhangt.
Grote mediabedrijven hebben wellicht sponsorship-deals. Dat betekent dat zij betaald worden voor tijd die ze besteden aan content van een bepaalde uitgever. Ze stellen hierbij vaak wel de voorwaarde dat ze evengoed open en eerlijk hun mening mogen presenteren over de gesponsorde content. Sommige streamers en Youtubers zijn daar wat minder principieel in en zullen altijd positief zijn over games van sponsoren.
Als je geen geld uitgeeft aan sponsoring moet je game een andere waarde dan geld bieden voor het mediabedrijf. Wanneer de game het goed doet bij de vaste bezoekers van een mediabedrijf, dan heb je een grotere kans dat ze er iets mee willen doen. Het is ook goed om je te verdiepen in de (game) smaak van de journalisten die je wilt benaderen. Persoonlijke benadering kan dus heel goed werken, mits je de juiste persoon met het juiste project benadert.
Goodwill
Goodwill is essentieel bij het bereiken van kleinere mediabedrijven. Deze worden vaak draaiende gehouden door vrijwilligers of een kleine groep part-timers. Een van de meest effectieve manieren om berichtgeving over een game om te zetten naar sales is via de kleinere partijen. Een hechte community zal eerder aandacht besteden aan de games waarover hun favoriete media berichten dan volgers van grotere partijen. Denk ook nu weer goed na over de waarde die berichtgeving over jouw game voor hen heeft. Sommige media vinden het bijvoorbeeld leuk om een band te hebben met de developer, om zo als eerste ‘insight stories’ met hun community te kunnen delen.
Zorg er altijd voor dat er een ‘hook’ is: het bericht zou opzienbarend of noemenswaardig moeten zijn. Een aankondiging van een game-release zal dan ook minder snel besproken worden dan een gekke gebeurtenis rond een game: de unieke gebeurtenis is altijd unieke mediacontent waarmee nieuwe bezoekers aangetrokken kunnen worden.
Welke rol speelt een persbericht binnen jouw communicatie-traject?
Wanneer je communiceert over jouw game vraag je een dienst van een industrie waarin hard gewerkt wordt voor weinig en waar meer dan genoeg andere content voorhanden is. Een goed geschreven persbericht vergroot de kans dat er over jouw game bericht wordt geschreven. Het communicatietraject en de bekendheid van je game moeten echter nooit alleen van het persbericht afhangen.
Denk goed na over welke media op welk moment een persbericht moet ontvangen en wat de waarde voor hen is. Bedenk vooral ook wat de rol en timing van het persbericht is in het gehele communicatietraject. Leef je in in de game-journalisten die je wilt bereiken en pas de toon en stijl van je bericht daar op aan. Maak het de journalisten makkelijk. Zorg voor goede screenshots, makkelijk te delen links naar trailers, en wees vooral niet te zuinig met recensie-exemplaren. Stel jezelf tot slot altijd de vraag: zou jij als je media of mediaconsument bent geïnteresseerd zijn in jouw eigen persbericht?
Tips voor een goed persbericht
Klik hier voor de tips van Eline Muijres van Dutch Game Garden, hier voor het advies van Gillian de Nooijer, en je kan hier terecht voor de tips van Game Drive , of hier voor de tips van Leonie Manshanden.
Beeld bovenaan de pagina is van Gamekings.