Alterego Games en Digital Forest wisten met de Kickstarter voor Woven ruim €40.000 binnen te halen. Een mooi bedrag, maar helaas een flink stuk verwijderd van hun doel van €85.000. Control sprak met Matthijs Kramer van Alterego Games: “Experts geven volledig tegenstrijdig advies.”
Het team had zich goed voorbereid op de Kickstarter. Zij spraken met teams die op Kickstarter succes hadden, zoals KeokeN Interactive en Wispfire, en met verschillende experts. Maar dat maakte het soms alleen maar lastiger zegt Kramer: “Alle experts die we hebben gesproken hebben een eigen mening. Ieder van hen kan je op basis van hun expertise geloven, maar ze komen wel met tegenstrijdig advies.”
De Amerikaanse markt
Uit de informatie die ze verzamelden hebben ze hetgeen gepakt dat paste bij het team en bij de game. Ze namen een PR-bureau in de arm dat al 15 crowdfunding campagnes had begeleid, waarvan 14 succesvol. Samen met hen besloten ze de campagne te richten op Noord-Amerika. “Zolang Kickstarter geen ondersteuning biedt voor betaalmethodes al PayPal of iDeal blijft het lastig om in Europa geld op te halen”, zegt Kramer. “Gaandeweg merkten we echter dat het Woven IP minder geschikt is voor het Amerikaanse Kickstarterpubliek. Dat loopt eerder warm voor meer hardcore games.” Het IP zorgde voor meer uitdagingen. De stijl van Woven is vriendelijk en ‘cute’ en op het eerste gezicht oogt het als een game voor kinderen, terwijl het dat absoluut niet is.
Niets te verbergen
Op advies van anderen lag de nadruk van de campagne op de game en niet het persoonlijke verhaal. Kramer: “In eerste instantie wilden we wel een uitgebreid persoonlijk verhaal communiceren, maar dat werd ons afgeraden, omdat het de indruk kan wekken dat je wat te verbergen hebt.” Gefunde projecten die nooit uitkomen werken ook in het nadeel van het platform: “We hebben mensen gesproken die de demo van de game leuk vonden, maar die toch niet zijn ingestapt. Hun hart is te vaak gebroken op Kickstarter om nog vertrouwen te hebben dat deze game er echt komt.”
Hoe nu verder
Woven staat op dit moment op een laag pitje. Er moeten rekeningen betaald worden, dus gaat Alterego zich, net als voorheen, richten op work for hire. Helemaal opgeven doen ze niet. “We blijven er in langzaam tempo aan werken. Het is een fijn project en ze zien er nog steeds toekomst in,” aldus Kramer. Ook voelen ze een soort verplichting naar de achterban die ze hebben opgebouwd: “Je doet de mensen die er blij van zijn geworden verdriet als je er nu de stekker uittrekt. Om die reden zijn we aan het kijken of we een deel van de game uit kunnen brengen. Denk aan een creature creator zoals Spore die ook had.”
De PayPal-donaties lopen nog door en ze praten met een aantal Kickstarter-backers die ingestapt waren op hoge tiers om te kijken of ze buiten crowdfunding om willen investeren in Woven. Verder is er een aanvraag ingediend voor de laatste ronde van het Gamefonds. Alterego blijft via updates contact houden met de community die ze met Kickstarter hebben opgebouwd. Wel willen ze kijken of ze die mensen ‘over kunnen hevelen’ van Woven naar Alterego Games in bredere zin.
Voor de volgende keer
Misschien dat ze in de toekomst nog eens een crowdfunding campagne doen, maar of dat met Woven wordt vraagt Kramer zich af: “Hoe ontwikkelt de techniek is? Is het IP dan nog relevant is? Misschien moeten we dan met een hele andere game komen.” Met de kennis die Kramer nu heeft zou hij een volgende campagne anders aanpakken. “We zouden vanaf het eerste prille idee beginnen met communiceren en laten zien waar we mee bezig zijn om zo een community op te bouwen en te zorgen dat pers ons kent. Dat heeft veel meer waarde dan een goede tekst op een kickstarter pagina. En hoewel we tevreden zijn met het werk van het PR-bureau weet ik niet of we nog een keer iemand zouden inhuren.”
Teams die crowdfunding overwegen wil hij een ding op het hart drukken: “Je kan je niet voorstellen hoe zwaar het is. Denk aan zwaar en doe er dan nog een schepje bovenop, maar dan wordt het waarschijnlijk nog zwaarder dan je had verwacht.”