More

    Opinie • Wat is een goed persbericht? Tips van Eline Muijres

    Met een goed persbericht alleen kom je er niet, schreef Alessandra van Otterlo gisteren. Maar wat is eigenlijk een goed persbericht? Control ging te rade bij een aantal experts. Hieronder de tips van Eline Muijres, Communications Manager bij Dutch Game Garden. In het verleden deed Muijres onder andere de PR voor Bounden van Game Oven. Daarvoor was ze game-journalist.

    Je verkoopt een verhaal

    Een persbericht schrijven is eigenlijk bijna het artikel schrijven voor de journalist. Je zorgt dat je een interessante ‘hook’ hebt, meestal datgene dat jouw game uniek en bijzonder maakt. Hier schrijf je een verhaal over, waar je alle belangrijke informatie in verwerkt. Je verkoopt geen game, maar een verhaal. Wat is de kern van je game? Wat is je visie? Waarom maak je deze game? Zijn er andere omstandigheden die ongewoon zijn, bijvoorbeeld je team, samenwerkingen, de plek waar je werkt?
    Hou het to the point – journalisten scannen vaak alleen je bericht voor aanknopingspunten. Pas als de interesse er is, gaan ze lezen.  Aan het einde staan alle relevante links naar trailers, presskit, website, contactpersoon etc.

    Aantrekkelijk onderwerp

    Zorg dat je subject aantrekkelijk is. Een journalist krijgt honderden mails per dag. Iets als “press release game X” werkt niet. Wat ik heb gemerkt is dat vragen of uitnodigingen erg goed werken “Want to meet at GDC?”. Of je ‘hook’ in de subject zetten. Als je een key stuurt, zet er dan [Steam key] bij.

    Ga er altijd van uit dat iemand je game niet kent en ook nog geen interesse heeft. Je moet de journalist echt overtuigen dat jouw game de moeite waard is. Opmerkingen als “stuur me de link zodra het op de website staat” kunnen in het verkeerde keelgat schieten – je weet namelijk niet of de journalist wel interesse heeft! Wees niet teleurgesteld als je geen antwoord krijgt en probeer het de volgende keer gewoon opnieuw. Er zijn zoveel omstandigheden die de journalist kunnen verhinderen om een antwoord terug te schrijven. Daarnaast ben je zelf tijdens productie ook constant je verhaal aan het bijstellen. Word je eerste persbericht niet goed opgepakt? Sleutel aan je bericht en maak het nog scherper. Het is een iteratief proces, net als game development.

    Timing is everything

    Denk aan de timing van je bericht. Via de Gmail-plugin Rapportive kun je vaak zien waar iemand woont. Iemand die in LA woont stuur je dus pas om 18u Nederlandse tijd een persbericht. Daarnaast: probeer je een beetje in de journalist in te leven. Op vrijdagmiddag heeft niemand meer zin om een heel artikel te tikken, dus stuur geen berichten op vrijdag. Hou ook rekening met ander nieuws – in de E3 week zijn journalisten vooral bezig met alle grote aankondigingen van uitgevers, dus zullen ze je bericht eerder over het hoofd zien.

    Nieuwsbrief

    OP VRIJDAGMIDDAG KORT NIEUWS EN EEN WEEKOVERZICHT IN JE INBOX. KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM JE AAN TE MELDENspot_img

    Nieuws en tips

    KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM TIPS EN NIEUWS MET CONTROL TE DELENspot_img