Op 27 september is in TivoliVredenburg de INDIGO Showcase. Als je daar toch bent kan je misschien gelijk het Seminar De Componist als Verteller meepakken. Dit programma, samengesteld door Matthijs Dierckx, is bedoeld voor componisten van verhalende media als films en games en bevat onder andere de volgende onderwerpen.
Vraaggesprek met Merlijn Snitker (Alles is Liefde, Komt een vrouw bij de Dokter, Nova Zembla) over zijn score voor Publieke Werken, waarvoor hij kans maakt op een Gouden Kalf.
Paneldiscussie met onder meer de componisten Herman Witkam (Mees Kees, Spijt!) en Paul van Brugge (Alias Kurban Saïd, Anne, Boven is het Stil) over onder andere de volle Hollywood sound versus de minimalistischer Europese aanpak van filmmuziek.
Studie naar Dead Space
Mark Sweeney (Oxford University) presenteert zijn studie naar de muziek in horror-game Dead Space. “Music in this game is composed predominantly in two distinct “soundworlds”, neo-romantic and modernist. I trace the origins of these soundworlds through Hollywood films such as Alien (1979) and The Shining (1980) to avant-garde modernism.”
De Klassieker: Punch-Drunk Love – Rens Machielse, componist en director HKU Music & Technology, spreekt over de score van Punch-Drunk Love (2002) van regisseur P.T. Anderson en componist Jon Brion. P.T. Anderson gebruikt muziek (en geluid) op een extreme manier in zijn films. De scores in de films van P.T. Anderson zijn dan ook altijd grensverleggend waarbij Punch-Drunk Love wel éé van de mooiste voorbeelden is uit zijn oeuvre.
Michiel Kamp (Universiteit Utrecht) over de rol van muziek tijdens de openingscredits en aftiteling in een film en tijdens menu’s en laadschermen in een game. Ze behoren tot de minst bestudeerde aspecten van film- en gamemuziek, maar toch speelt de muziek op die plaatsen een belangrijke rol in het onderdompelen van de kijker of speler in de film- of game-wereld.
Bart Delissen
Componist Bart Delissen (Bounden, Verdun) spreekt over de stand van zaken op het gebied van adaptieve en generatieve composities en onderzoekt wat de toepassingen daarvan zijn voor film- en tv-scores.
Kaarten voor het seminar kosten 25 euro.