Ook dit jaar was een groep mensen uit de Nederlandse game-industrie met een Holland Paviljoen aanwezig op de Tokyo Game Show. Wat levert het nou op, zo’n business trip? Arjan Terpstra reisde mee en noteerde zijn – persoonlijke – observaties. In deel 2: welke kansen zijn er in Japan?
In Japan overstijgen de totale opbrengsten uit mobile die uit andere gamesegmenten tezamen. 52 Procent van de totale Japanse gamesmarkt bestaat uit mobile, 34 miljoen smart device bezitters stuwen de totale waarde naar 12,4 miljard USD. Ook om te watertanden als je een mobile game wilt slijten: de Japanse mobile gamer steekt gemiddeld (!) 50 USD per maand (!) in zijn of haar hobby.
Meegereisde ontwikkelaars likten de lippen af, maar werden ook sterk bewust gemaakt van de belemmeringen. Overduidelijk bijvoorbeeld is dat je spel niet alleen localisatie nodig heeft, maar ook volledige culturalisatie (als dat een Nederlands woord is). Japan is zo’n afwijkend land dat hier en daar een tekstballonnetje vervangen niet volstaat: vaak worden alle art assets nieuw ontwikkeld, en in bepaalde gevallen ook de gameplay aangepast.
Voor mobile revenue is het implementeren van een ‘gacha-mechanisme’ bijvoorbeeld belangrijk, dat in Japan veel meer wordt toegepast dan free2play. Waar free2play de speler geeft wat die koopt, draait het bij gacha om het anticiperen op een beloning: ook al heb je betaald, dan nog kan een nieuw in-game item uitblijven, en onverwacht op een later moment toch vallen. Implementeren van dit mechanisme op de juiste, voor Japanners prikkelende manier, valt buiten de expertise van de meeste Westerse bedrijven, terwijl je er voor commercieel succes echt naar moet kijken.
Het gacha-mechanisme is afgeleid van de in de Japan zeer populaire Gachapon machines.
App-platformen
Zo zijn er meer zaken die totaal anders zijn dan wat we in de Westerse markt gewend zijn. Telefoonaanbieders die eigen app-platformen aanbieden kennen wij bijvoorbeeld niet. Ze draaien op het geld van vrouwen in de leeftijdscategorie 30-40, en hebben een abonnementenmodel. Platformen als de AU Smart Pass of Softbank App Pass draaien grotendeels op ‘fortune telling apps’ en aanbiedingscoupons van bedrijven, maar hebben ook games in de aanbieding – Nederlandse aanbieders van mobile casual games zouden zich erg thuis voelen in die omgeving.
Conclusie
Japan is zeker niet het gemakkelijkste land om binnen te komen, maar als je iets bouwt dat uniek is en in Japanse behoeften voorziet, maak je zeker goede kans.
Full disclosure: Arjan’s aanwezigheid in Tokio werd vanuit subsidie betaald, om de reis te documenteren.
Het beeld bovenaan deze pagina is van Arjan Terpstra.
Deel 1 van het verslag, over het nut van de reis, is hier te lezen.