De laatste tijd heb ik vaak hetzelfde gesprek, maar met verschillende mensen. Verschillende developers om precies te zijn. Onderwerp van gesprek: hun game is uit, maar hoe moet dat nu met de marketing?
Het antwoord op die vraag is eigenlijk heel kort: als je daar na release pas over nadenkt ben je te laat. Het verdere gesprek gaat er dan over waarom het te laat is en wat ze een volgende keer misschien anders kunnen doen. Als er tenminste een volgende keer is… Wat ik me echter afvraag is waarom veel developers zich dit niet realiseren. Als het allemaal vanzelf ging, waarom werken er dan marketing teams aan een titel als GTA. Dan zou een simpele aankondiging voldoende moeten zijn om het geld binnen te laten rollen, toch?
De geboorte van een baby
Maar nu bedacht ik me een ander voorbeeld: baby’s. Stel je game is een baby en de zwangerschapsperiode is het development. Tijdens de zwangerschap ben je met allemaal dingen bezig om je voor te bereiden op het kindje dat op komst is. Je bedenkt namen, je koopt kleertjes, je zorgt dat de babykamer op orde is. Kortom, je bereid je voor op de geboorte. “Ja logisch!” zeg je nu, maar bij games is die logica er niet.
Je kan niet meer terug
Een game wordt “geboren” en dan komen de developers er achter dat er niets is geregeld. Waarschijnlijk is er wel een naam, maar geen babykamer, geen geboortekaartjes, geen babyvoeding, geen luiers, niets. Ook zijn ze familie en vrienden vergeten te vertellen dat er een kleine op komst is. Ze leggen het kindje in een mandje en wachten op de kraamvisite en realiseren ze zich dan pas dat ze niet goed voorbereid waren op de geboorte. De baby terugstoppen en alsnog actie ondernemen kan niet. Je bent gewoon te laat.
Hoe doen anderen het
Ik hoop dat de developers die nog met een game bezig zijn zich naar aanleiding van deze column realiseren dat ze meer moeten doen dan alleen een game maken. Wat je moet of kan doen verschilt per game. Tijdens Control Conference zijn er verschillende sessies die je hierbij kunnen helpen. Bijvoorbeeld die over de marketing van Verdun. Gaat het dan toch mis en wil je aan een volgende game beginnen, maar vraag je je af waar je het geld vandaan haalt? Ga dan eens luisteren bij het panel over de regelingen van het Stimuleringsfonds of naar de sessie van Leonie Manshanden. Doe er je voordeel mee.
Ik heb ook eens gekeken naar oude artikelen op Control waar marketing van een game en aanverwante zaken aan de orde komen:
https://control-online.nl/gamesindustrie/2016/05/26/nordic-game-tien-tips-voor-succes-op-steam/
https://control-online.nl/gamesindustrie/2016/01/27/dev-blog-gouden-marketing-tips-van-joost-van-dongen/
https://control-online.nl/gamesindustrie/2015/07/16/marketing/
https://control-online.nl/gamesindustrie/2015/03/03/gdc-2015-%E2%80%A2-hoeveel-verkopen-kan-je-verwachten-op-elk-platform-super-interessante-cijfers-van-mike-rose/
https://control-online.nl/gamesindustrie/2014/10/29/video-%E2%80%A2-bekijk-nu-de-complete-aflevering-van-control-gamelab-13-over-digital-stores-marketing-en-events/
https://control-online.nl/gamesindustrie/2014/10/31/interview-%E2%80%A2-martine-spaans-vrouwelijke-gamer-is-een-doelgroep-waar-je-je-in-moet-verdiepen-om-te-scoren/