Tijdens GDC Europe praat game designer Brenda Romero over zichzelf als meisje, vrouw, moeder en game designer.
Toen Romero vier jaar oud was overleed haar vader. Haar moeder stond er alleen voor en was vader, moeder en broodwinner tegelijkertijd. Haar moeder deed alles, dus Romero heeft nooit het idee gehad dat haar vrouw-zijn haar op enige manier zou beperken.
Toen ze in 1981 aan de slag ging bij Sir-Tech bestond het team voor de helft voor vrouwen. Ze zag zichzelf dan ook niet als een vrouw in een mannenwereld. De verhoudingen bij Sir-Tech veranderde gaandeweg en er kwamen steeds meer mannen bij en vrouwen verdwenen, maar ook dat veranderde haar denken niet. Ze dacht nooit over haar geslacht als het ging over het maken van games. Het waren tenslotte niet haar vrouwelijke delen waarbij ze te raden ging als het aankwam op game design.
Eind jaren ’90 werd haar voor het eerst gevraagd hoe het is om een vrouwelijke game designer te zijn. Wat moest ze daar in ’s hemelsnaam op antwoorden? Ze kon toch niet spreken namens alle vrouwen in de wereld met al hun verschillende persoonlijkheden en achtergronden.
Tegenwoordig wordt haar vaak gevraagd hoe het nu is om een vrouw in de game-industrie te zijn. En ze heeft er veel gesprekken over. Ze wordt regelmatig uitgenodigd om sessies over diversity te doen, en men wil weten wat haar advies is voor vrouwen die in games willen werken, maar ze praat bijna nooit over haar werk.
Het is belangrijk dat er gesproken wordt over diversity, maar waarom worden vrouwen bij elkaar in een panel gestopt waarin ze praten over hun rol als vrouwen in de industrie en nodigen congressen hen niet uit als als losse sprekers om over hun werk laten praten?
En nu we het toch hebben over werk: De volgende game van Romero heeft een mannelijke hoofdpersoon omdat dat het beste bij de game past. Mannelijke hoofdpersonen zijn volgens Romero niet erg, het hangt er maar net vanaf wat er het beste bij het verhaal past. Er moeten gewoon meer verschillende verhalen komen zodat er ook meer vrouwelijke hoofdpersonen zijn.