Proun+, de door Engine Software gemaakt mobiele port van Proun van Joost van Dongen, kwam eind 2014 uit als premium game voor iOS. Onlangs ging Proun+ van premium naar Free to Play. Control sprak hierover met Ivo Wubbels, CEO van Engine.
Proun+ is een zelfstandig project van Engine Software. De reden om voor Proun te gaan was het bekende IP. Wubbels: “We hadden verwacht dat de bekendheid van de game meer verkoop zou genereren. Binnen Nederland was de game heel bekend, maar in het buitenland een stuk minder. Daar hebben we ons in vergist.”
Die vergissing stelde Engine voor een probleem. “Als mensen de game niet kennen is het een lastige titel om uit te leggen. Als ze Proun+ eenmaal gekocht hebben en spelen vinden ze de game leuk, maar ze kunnen kiezen uit duizenden titels, dus hoe zorg je dan dat ze Proun+ kiezen. De Metacritic score is 85, maar dat lezen mobiele gamers niet. In Europa hadden we een feature, in de US niet, maar toch zijn de verkopen daar niet veel lager”, Â aldus Wubbels.
Exacte cijfers kan hij niet geven, maar wel zegt Wubbels dat Proun+ het helemaal niet slecht heeft gedaan als premium game. Ze hebben echter niet het succes gehaald dat hij had verwacht en de kosten zijn er nog niet uit. Wubbels denkt dat ze dat met de release op Android recht gaan breien. Een titel als premium aanbieden op iOS en gratis op Android werkt volgens hem niet, dus de keuze om de game in de Apple App Store gratis te maken was de logische stap. Hiermee kan Engine gelijk testen wat een goede hoeveelheid advertenties is, zodat dit voor de Android release geoptimaliseerd kan worden.
In de gratis versie van Proun+ is de speler tegen een eenmalige betaling van €1,99 van de advertenties verlost. In-app purchases in de vorm van losse items, levens, en dergelijke zijn er niet. Hier hebben ze bij Engine zelf een hekel aan en Van Dongen vindt dat ook niets. Met het kijken van een video kan de speler wel een cheat kopen om levels makkelijker te halen. Dat was een beslissing van het team van Engine. Toen ze dit aan Van Dongen vertelden gaf hij aan dat dit iets was wat hij zelf nooit zou doen, maar hij snapte dat het vanuit zakelijk oogpunt nodig is.
Bij de release van Proun+ op iOS had Wubbels verwacht dat hij of tien stuks of tien miljoen stuks zou verkopen. Oftewel, de game zou of een dikke flop worden, of een groot succes. De werkelijkheid lag ergens in het midden. Voor de Android release doet hij geen voorspellingen. Wel rekent hij op een feature, omdat Proun+ op Android uniek is. Wanneer de release is, is nog niet bekend.