De laatste keer dat Hideo Kojima in Scandinavië was is acht jaar geleden. De uitnodiging van de organisatie van de Nordic Game Conference was een mooi excuus om weer eens langs verschillende Scandinavische studios te toeren. Tijdens de openingssessie op de tweede dag van het congres in Malmö vertelt Kojima over games, films en kartonnen dozen.
Na dertig jaar games maken voor Konami is Kojima onafhankelijk, maar eng vindt hij het niet. Hij voelt zich een indie developer en is blij dat hij van de vele business meetings verlost is. Het liefst maakt hij tech en tools in-house, maar omdat mensen op zijn nieuwe game wachten gebruikt hij voor zijn eerste project tools van anderen. Kojima: “Dat is de reden dat ik de hele wereld over reis en bedrijven bezoek. Ik wil zien waar andere studios mee werken.”
Nu hij druk is met zijn eigen studio blijft er weinig tijd over voor het spelen van games. “Mijn grootste prioriteit is het spelen met mijn kinderen, dan slapen en eten. Als er daarna tijd overblijft speel ik games.” Hij probeert alle grote titels te spelen, maar wanneer het hem niet lukt om dit zelf te doen vraagt hij de mensen uit zijn team.
Voldoen aan de verwachting
Als eerste project wilde Kojima een kleine game maken, maar de mensen om hem heen overtuigden hem dat hij voor een grote game moest gaan, omdat dat is wat men van hem verwacht. Wat de game is of wanneer we de eerste titel van Kojima Productions tegemoet kunnen zien wil hij niet zeggen.
De speler onderdeel maken van zijn game is het belangrijkste voor Kojima. Hij denkt dat dat ook de reden is dat de combinatie van werkelijkheid en rare dingen in zijn games werkt. Hij creëert een geheel van realiteit en fantasie en zolang het een geheel blijft werkt de mix. Om uit te leggen wat hij bedoelt vertelt Kojima over Disneyland: “In de attracties zijn mensen in een fantasiewereld. Als ze tussendoor naar het toilet moeten en het is een gewoon saai toilet, dan verbreek je de betovering. Ook een toiletbezoek moet onderdeel zijn van de fantasie.”
Naar de maan reizen en VR
Voor VR heeft de gamelegende grote verwachtingen. Hij vergelijkt het met het enthousiasme dat hij als klein kind had voor reizen naar de maan. Hij zegt: “VR is nu nog vrij duur en je ziet er niet heel charmant uit met zo’n headset op, maar de VR ervaring is geweldig. Over tien jaar is de techniek vele malen beter en wat we dan als resultaat krijgen is iets wat we ons nu nog niet voor kunnen stellen. Als gamesindustrie zijn we voorloper op VR gebied, maar de toepassingsmogelijkheden zijn breder. Denk aan bijvoorbeeld educatie en simulaties.”
Dozen, films en deadlines
De dozen in de Metal Gear Solid games zijn een eerbetoon aan de Japanse schrijver Kōbō Abe. Een van zijn romans is getiteld Haka otoko, vertaald The Box Man, en daar komt de inspiratie vandaan.
Kojima kent een aantal Japanse regisseurs en heeft als figurant in diverse Japanse films gespeeld. Hij zegt hierover: “Ik ben nooit heel prominent in beeld en waarschijnlijk herkennen andere mensen me niet, maar omdat ik weet waar ik sta zie ik het zelf wel.”
Mensen denken dat hij een perfectionist is en dat geeft hij toe, maar het idee dat deadlines vaak verschuiven bij Kojima is onjuist: “Het is maar twee keer gebeurd dat ik een deadline niet heb gehaald.”