In de weekafsluiting zaken die we jullie niet willen onthouden, omdat ze nuttig, interessant of gewoon grappig zijn. Heb jij nieuws voor de weekafsluiting of een andere rubriek, laat het ons weten.
Daniel Ernst wint A Maze award
Daniël Ernst heeft tijdens A Maze ‘The Other Dimensions’ award in de wacht gesleept. Dat deed hij met The Marchland, het derde project in de Shoebox Diorama.  Naast een naar citrus ruikende trofee, sleepte Ernst hiermee 1.000 euro in de wacht. De ‘WTF’ award, ging naar Lieve Oma van de in Frankrijk wonende Florian Veltman.
Foto door Paulien Dresscher
HTC steekt 100 miljoen in accelerator programma
HTC heeft 100 miljoen geïnvesteerd in ViveX, een programma bedoeld om het “VR ecosysteem te cultiveren, te koesteren en te laten groeien”. Hiermee ondersteunen ze startups ondersteunen met kennis, helpen ze bij het vinden van investeerders, en brengen ze in contact met mentors. Ze bieden ook ondersteuning bij de boekhouding, HR en juridische zaken. Dit alles om de developer te ontlasten, zodat die zich kan focussen op het maken van games. Op dit moment kan je je aanmelden voor programma’s in Beijing, Taipei en San Francisco. Op de HTC website staat dat meer locaties volgen.
No Sale Promise label
Richard Boeser en Tomasz Kaye konden zich erg vinden in het stuk van Jason Rohrer over de uitverkoop-cultuur binnen games. Voor hun game Chalo Chalo hebben zij bewust de keuze gemaakt om voor een bepaalde periode geen korting te geven of de game in een bundel op te nemen. Zo ontstond het idee voor het ‘No Sale Promise‘ label.
Met een badge – die op de No Sale Promise website makkelijk te genereren is – belooft een developer of publisher een game voor een bepaalde periode niet via een bundel aan te bieden of de prijs te verlagen. Wanneer iedereen gebruik maakt van eenzelfde label maakt het volgens Boeser en Kaye de boodschap voor potentiële kopers duidelijker. Op de No Sale Promise website geven ze aan dat het geen actie is om sales helemaal uit te bannen. Als developers mee willen doen aan sales en bundels dan is dat prima. Ze sluiten niet uit dat ze met Chalo Chalo ooit deelnemen aan een sale of een bundle.
Wie gaat er mee naar Tokyo?
Vorig jaar kon Rangemu met steun van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie naar Tokyo Game Show om te kijken of daar voor Nederlandse bedrijven kansen lagen. Die kansen liggen er, want Rangemu is bezig met de voorbereidingen voor Tokyo Game Show 2016. Samen met de Nederlandse ambassade zoeken ze bedrijven, kennisinstellingen en andere organisaties die interesse hebben in zaken doen met Japan.
De ambassade zal sowieso een Holland Paviljoen en een receptie organiseren. Rangemu heeft bij het Stimuleringsfonds een aanvraag ingediend om de activiteiten verder uit te breiden met een matchmaking roadshow en andere extra evenementen. Bedrijven en organisaties die mee willen kunnen zich tot 20 mei aanmelden via de Rangemu website.
Aanmelding voor Indie Game Arena op Tokyo Game Show geopend
Het is dit jaar weer mogelijk om je game aan te melden voor een gratis plek op Tokyo Game Show. Geselecteerde games krijgen een gratis stand in de Indie Game Arena en maken gelijk kans op deelname aan de Sense of Wonder Night, een showcase van interessante en innovatieve games. In 2015 koos de selectiecommissie tien games uit de 100 games die vanuit 21 verschillende landen waren ingediend. Hoe het er bij een Sense of Wonder Night aan toe gaat is te zien in de onderstaande video van vorig jaar.
PewDiePie gaat los met Arizona Sunshine
Pewdiepie gaat in een van zijn recente videos helemaal los met Arizona Sunshine van Vertigo Games en Jaywalkers Interactive. In een interview hebben de developers ooit gezegd dat het hun doel is om de speler zich een ‘badass’ te laten voelen. Dat lijkt bij Kjellberg prima te lukken.