Kijk eerst eens naar de video over de real time perfomance capture van de actrice die de hoofdrol speelt in Hellblade Senua’s Sacrifice van Ninja Theory. Precies deze scene speelde een grote rol tijdens de keynote van Tim Sweeney van Epic Games tijdens GDC2016.
Terwijl de scene werd getoond aan het publiek, kwam de actrice tevoorschijn van achter het doek en bleek live te spelen. Ze was gestoken in een motion capture pak van Xsens. Het Nederlandse bedrijf timmert al jaren aan de weg en heeft met de integratie in de Unreal Engine wederom een grote stap gezet.
De pakken van Xsens worden vaak ingezet in de film- en gamesindustrie omdat ze geen camera’s nodig hebben. De data kan dus op elke gewenste plek worden verzameld. Dat maakt de pakken veel makkelijker inzetbaar en goedkoper dan een traditionele motion capture set up. Recente games die de tech gebruiken, zijn FIFA 16 en Just Cause 3.
We vroegen Remco Sikkema, Senior Global Marketing Manager van Xsens naar deze mooie samenwerking en de opvallende rol van het pak tijdens de keynote.
Wat is de rol van Xsens in de ontwikkeling van Hellblade?
Sikkema: “Xsens is benaderd door Epic Games om mee te weken aan een keynote tijdens GDC. Ze hadden ons diverse malen gezien en waren onder de indruk van onze capaciteiten als het gaat om live on-stage motion capture. Tijdens de keynote liep de hoofdpersoon Senua live rond in de game wereld van Hellblade. Deze real-time integratie werd mogelijk gemaakt met Unreal Engine, Cubic Motion, 3Lateral Studio, Ninja Theory, IKinema en Xsens. Waarin Xsens dus de live on-stage motion capture verzorgde.”
Wat draagt Xsens bij aan deze specifieke manier van performance capture?
Sikkema: “Xsens motion capture typeert zich doordat er geen gebruik gemaakt wordt van camera’s en vanwege de robuuste mocap data. Het Xsens MVN motion capture pak bestaat al sinds 2006 en vanwege een intensieve samenwerking met verschillende partners hebben we diverse pipelines beschikbaar voor de bekende 3D pakketten zoals Maya, MotionBuilder, Unity en nu ook Unreal Engine. Daardoor is het mogelijk om on-set en dus ook on-stage live motion capture te integreren.”
Wat zijn de laatste ontwikkelingen rond Xsens?
Sikkema: “Op GDC hebben we de integratie met Unreal Engine via Ikinema Live Action geïntroduceerd. We laten daar ook een virtual reality demo zien waarin je gehele lichaam is opgenomen. In de meeste virtual reality omgevingen ben je niet meer dan een ‘vliegende camera’ met eventueel twee zwevende handen. Onze demo geeft je het gevoel dat je echt aanwezig bent in de virtuele omgeving, je ziet en bent daardoor bewust van je eigen lichaam.”
Meer info over de nieuwe geïntegreerde tech van Xsens klik hier.