Met GDC vlak voor de deur vergeet je bijna dat in een ander deel van de Verenigde Staten, in Austin om precies te zijn, ook een groot evenement plaats vindt. SXSW is van oudsher een muziekfestival, maar tegenwoordig is de focus breder en maken games ook deel uit van het programma.
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie koos uit alle aanvragen die binnenkwamen op de open oproep veertien projecten die “de rijkdom toont van de Nederlandse creatieve industrie op het gebied van technologische innovatie, games, design, virtual reality, film en transmedia storytelling.” Het zijn bedrijven die nieuw werk presenteren, workshops en lezingen geven, of deelnemen aan de paneldiscussies tijdens SXSW.
De veertien geselecteerde projecten zijn:
- Duerinck Productions – Scent as a postdigital medium for storytelling
- Marcel van Brakel – Exploring Scent as an Interactive Storytelling Tool
- Info.nl – Adaptive interactions in the internet of touch
- Nick Verstand – Linking Art and Science Through Technology
- The Shoebox Diorama – The Shoebox Diorama
- Roey Tsemah – Whitestone SXSW Accelerator
- Submarine Channel – Cinematic Apocalypse: Storytelling for Smartphones
- Wieke Betten – Collaborative Biohacking
- Simon Heijdens – The opposite of Sound
Er zijn overigens meer Nederlanders te vinden op SXSW. Zo geven Sherida Halatoe (Tiger & Squid) en Roy van der Schilden (Wispfire) op 19 maart een lezing getiteld “Designing Games from a New Perspective“.