Vanaf volgende week kunnen indie developers voor hun crowdfunding campagnes terecht op Gamekicker. De site is opgericht door Nederlander Björn van Leeuwen. Hij start het platform, omdat hij het ecosysteem op de reeds bestaande crowdfunding sites niet gezond vindt voor indie developers.
Maar wat gaat er op de thans bestaande crowdfunding sites volgens Gamekicker niet goed? Op de meeste platforms ontbreekt screening, waardoor projecten die geen enkele kans van slagen hebben, de vindbaarheid van goede games in de weg staan, het grote aantal bord- en kaartspellen ‘vervuilt’ de game-categorie, en indie developers leggen het af tegen grote titels, die crowdfunding gebruiken als marketing-tool of om publishers te bewijzen dat er vraag is naar de game.
Niet eerlijk
Dat is niet eerlijk en daarom biedt Gamekicker indie developers een platform dat volledig om hen draait; geen bordspellen en geen AAA concurrentie. Deze duidelijke focus zorgt er voor dat het publiek dat de site bezoekt beter aansluit bij de projecten die worden aangeboden. Alle projecten worden door een campaign manager beoordeeld voor ze online komen en het hebben van een speelbare alpha is verplicht. Gamekicker helpt de developers met een uitgebreide campaign strategy guide waarin alle aspecten van een crowdfunding campagne aan bod komen. Ook kunnen bedrijven rekenen op ondersteuning van de campaign manager.
Alles of niets
Het backen van games is alleen mogelijk voor mensen die in het bezit zijn van een creditcard. De kosten zijn gelijk aan Kickstarter. Bij een succesvolle campagne ontvangt Gamekicker 5 procent van het totaal opgehaalde bedrag wordt er daar bovenop een fee in rekening gebracht voor het verwerken van de betalingen. Haal je niet het volledige bedrag op, dan krijg je niets, maar hoef je ook niets te betalen.
De livegang van Gamekicker stond eigenlijk gepland voor deze week, maar door wat technische problemen is de launch een week uitgesteld.
Update:Het uitstel van de lancering van lag niet aan technische problemen. Gamekicker heeft in overleg met de bedrijven achter de launch-projecten besloten dat de timing niet handig was in verband met de lancering van de Harmonix crowdfunding campagne voor de PC versie van Rock Band 4.