Het was even slikken voor de bezoekers van de Main Conference, zeker het deel beginnende developers. Rami Ismails talk was precies zo ‘brutal’ als hij had aangekondigd. “You stand no chance”, stond letterlijk op een van zijn eerste slides.
Ismail schetste woensdag de moeilijke situatie voor startende indies, met tal van overtuigende voorbeelden waarom de kans op succes extreem klein is. En hoewel hij dat later enigszins relativeerde, verliet menig jonge developer de zaal met een stevig toegenomen realiteitszin.
De dag was al begonnen met de ‘Indiepocalypse’-presentatie van SteamSpy-founder Sergey Galyonkin. Hij had zijn data had losgelaten op de kansen van indies op Steam –na het overlijden van de mobiele markt voor premium games, de laatste veilige haven. Kort gezegd: ook in deze markt is de kans op succes klein –vooral voor startende studio’s– maar van een instorting wilde Galyonkin niet spreken.
…
3. We've seen situations like this before.
4. The sales decline mostly affects new developers entering the market.
…— Steam Spy (@Steam_Spy) September 30, 2015
–
…
7. In the end the rising quality bar is good for consumers and will lead to better games.
…— Steam Spy (@Steam_Spy) September 30, 2015
–
…
8. If you survive your first game, you have a good chance of surviving the second and the third.
…— Steam Spy (@Steam_Spy) September 30, 2015
–
And yeah, YouTube exposure strongly correlates with long-term sales. I will research this topic and hope to have more data to share soon.
— Steam Spy (@Steam_Spy) September 30, 2015
Nog een verhaal op ieders lippen: de moedige en openhartige talk van Jeroen van Hasselt. Na ruim twee jaar keihard werken verkocht ‘zijn’ The Flock niet meer dan 3.000 exemplaren, staat de Metacritic-score op 33 en is de playerbase zo goed als dood. Van Hasselt overkwam het slechtst denkbare scenario en je kunt niet anders dan bewondering hebben voor het feit dat hij die ervaring wil delen met de rest van de development community.
The numbers on @theflockgame #concon15 pic.twitter.com/hs8ZxrKRg5
— Eline Muijres ✨ (@ElineMuijres) September 30, 2015
De slotdag van het congres, de Applied Games Summit, opende eveneens met een harde boodschap: de werkgelegenheid in de Nederlandse gamesindustrie is in de afgelopen jaren nauwelijks toegenomen. DGG’s Christel van Grinsven presenteerde de voorlopige resultaten van de Gamesmonitor, het onderzoek van onder andere TNO op basis van cijfers van Control en DGG. Stond de teller in 2012 op 3.000 banen, de laatste telling komt niet verder dan 3.130.
Wel is het aantal bedrijven sterk gestegen, van 330 naar 455. Veel kleine start-ups dus, waarvan het overgrote deel een omzet maakt van minder dan 100 duizend euro. De cijfers roepen tal van vragen op, niet in de laatste plaats over het aantal gamesstudenten in Nederland.
There are 3130 jobs in the Dutch games industry – but each year 1024 game students graduate. pic.twitter.com/RaHMIEaqPQ
— Eline Muijres ✨ (@ElineMuijres) October 1, 2015
Belangrijke kanttekening bij het onderzoek: we hebben de “verborgen gamesindustrie” niet in kaart kunnen brengen. Dus de game designers, artists en developers werkzaam voor defensie, interactieve reclamebureaus, ziekenhuizen en tal van andere branches zijn niet meegeteld.
(De definitieve en complete resultaten worden binnenkort gepresenteerd)
Ook Little Chicken’s co-founder Tomas Sala hield een opvallend stevige speech, waarin hij applied game developers opriep niet te blijven steken in experimenteren en beter na te denken over de verkoopbaarheid en houdbaarheid van toegepaste games.
Het was daarbij mooi om te zien hoe Sala diverse keren refereerde aan concurrent Grendel Games als een voorbeeld van hoe het moet.
Het was dus lang niet allemaal ‘doom & gloom’ wat Control Conference zijn bezoekers voorschotelde. Zo waren er de inspirerende talks van hyper-getalenteerde artists als Edvige Faini (Final Fantasy XV, Rise of the Planets of the Apes), Casper Konefal (Dragon Age-serie) en Eric Felten (The Division, Star Citizen).
Tal van design talks trokken volle zalen, met in het bijzonder die van Nuovo Award-winnaar Daniel Benmergui.
Er was het nerdtastic gesprek tussen Monobanda’s Niki Smit en de uit LA overgevlogen Justin van der Lek. Wellicht Neerlands meest succesvolle VFX artist ooit, die zijn jongensdroom zag uitkomen en nu werkt aan Star Wars Episode VII.
Industrie-icoon Ian Livingstone had een prachtig verhaal over zijn legendarische carrière en zijn geslaagde strijd om het Britse onderwijs te hervormen.
En… we stoppen maar, anders verzandt dit artikel in één lange opsomming. Belangrijk om te weten: de conferentie telde in totaal 57 sessies en het grootste deel daarvan plaatsen we binnenkort online. We zijn er dus nog lang niet over uitgesproken.